6 steg till lyckad digital rekrytering

Läsvärt

Vilka fördelar finns med digital rekrytering? Finns det delar du går miste om när du utesluter det fysiska mötet? Här får du svar på hur du går tillväga för att utföra en grym digital rekryteringsprocess.

Vad inkluderas i en digital rekrytering?

En digital rekrytering är kort och gott en rekryteringsprocess som sköts digitalt i så stor utsträckning som möjligt. Ansökningsprocessen är i regel alltid digital idag, men i en digital rekrytering inkluderar det även allt från intervjuer till onboarding. Digital rekrytering är mer aktuellt än någonsin då vi under en längre period nu inte haft möjlighet att mötas fysiskt och därmed behövt hitta andra smarta lösningar.

Vilka fördelar finns med digital rekrytering? 

  • Du sparar värdefull tid eftersom du inte behöver lägga lika mycket tid på administration.
  • Kandidaten sparar också tid då hen inte behöver komma ut till er.
  • En fördomsfri rekryteringsprocess blir lättare att säkerställa då irrelevanta faktorer som magkänsla inte kommer spela in.
  • Att referenstagningen är digital ger en ökad svarskvalitet och snabbare process.
  • Använder du digitala processer tidigt samlar du in värdefull information som kan hjälpa dig i utformning av kravprofil och urvalsfrågor. 

En digitaliserad rekryteringsprocess i 6 steg

1. Annonsering och ansökning

Det är i början av rekryteringsprocessen du kan spara som allra mest tid genom att automatisera olika administrativa uppgifter. Det finns exempelvis en rad digitala annonseringstjänster du kan använda dig av för att attrahera rätt kandidater.

Det var länge sen vi bad kandidater att skicka in ansökningar via post, men undvik även mail och ha istället en dedikerad sida för att samla in ansökningarna online.

2. Urval och tester

Även i urvalsprocessen finns mycket tid att spara genom att exempelvis låta både urvalsfrågor och tester utföras digitalt. Digital rekrytering gör att du snabbare kan ge återkoppling till och kommunicera med kandidater. Bekräfta varje steg i processens gång och glöm inte bort att skicka ut automatiserade mail till kandidater som inte går vidare.

Använd rekryteringssystem där du kan fylla i och spara information om alla sökande. På så vis kan du snabbt hitta intressanta kandidater i framtiden som tidigare varit intressanta för en roll men som inte fick tjänsten just då. Det gör också att du har testresultat sparade så att personen inte behöver göra om testet i en ny rekryteringsprocess.

3. Intervjuer

Intervjuer utför vi enkelt online, och idag finns mängder av tjänster du kan använda. Det sparar både dig och kandidaten värdefull tid och leder ofta till effektivare möten.

4. Referenstagning

En annan fördel med digital rekrytering är att du inte själv behöver administrera referenstagningen. Använd istället en app som låter referenterna svara när de har tid och möjlighet. Att sköta den digitalt är tidsbesparande och då får istället referenserna själva svara när de har möjlighet. Något som också leder till en mer objektiv process eftersom alla typer av ledande frågor kan undvikas.

5. Pre-boarding

Många företag glömmer bort pre-boardingen, det vill säga perioden från att ett avtal signeras till att personen börjar. Det är ett perfekt tillfälle att låta den nyanställda få veta mer om vad ni är för företag och vad ni har för värderingar, så missa inte den chansen!

Er pre-boarding kan exempelvis bestå av en handbok som berättar mer om er och vad ni står för. Det kan vara specifika dokument som är viktiga för rollen ifråga eller sociala initiativ där ni bjuder in till er interna chatt eller till att connecta på LinkedIn. Vill du lyckas med er pre-boarding ska du fokusera på att hålla regelbunden kontakt med den blivande medarbetaren och få hen att känna sig sedd och som en del av företaget, redan innan start.

6. Onboarding

Vi vet alla hur intensivt det kan vara de första dagarna (eller till och med veckorna) på ett nytt jobb. Mängder av information ska tas in, inlogg ska funka och namn kommas ihåg. Med en digital onboarding kan den nyanställda tillåtas komma in i både rollen och företaget i sin egen takt. Ni behöver inte heller lägga lika mycket resurser på processen. Istället lär personen känna er med hjälp av olika dokument, videor och presentationer.

Läs mer