I huvudet på en rekryterare – Christina Stenbeck

Läsvärt

Christina har jobbat inom rekrytering i ganska många år och har själv en bakgrund inom administrativa roller. För henne är det viktigt att kunna relatera både till sina kunder och kandidater. Det ger henne också möjligheten att kunna vara rådgivande i sina möten. Nu har hon arbetat på the Pace i snart 1,5 år och vi får möjligheten att sitta ned en stund med Christina och prata kring hennes roll och spaningar.

Vad är det bästa med ditt jobb som rekryteringskonsult på the Pace?

Att jobba som rekryteringskonsult är för mig det bästa man kan göra. Jag får arbeta nära människor i viktiga beslut som att byta arbetsplats eller anställa en ny medarbetare. Inget går upp mot känslan man får när en person säger – Tack, du hjälpte mig att våga och beslutet var helt rätt.

Som anställd på the Pace får man också det lilla personliga Pace-teamet samtidigt som man får tryggheten och styrkan i Wise Group. Vi har en väldigt bra process som jag är stolt över. Vi har exempelvis kortare intervjuer med de personer som kommer att jobba nära den vi ska rekrytera ut vilket ger en tydlig bild kring förväntan. Vi gör alltid tester som är målgruppsanpassade och vi har också en väldigt konsultativ roll när vi startar ett samarbete. Det kan röra sig om arbetsbeskrivning, titel, lön eller framtidsutsikter.

Tips till företag som står inför ett behov av en administrativ stjärna?

Tänk på att bjuda på dig själv och ge en så rättvis bild av företaget som möjligt. Idag finns det mycket jobb att välja på och det är viktigt att man visar vilka man är och vad man kan erbjuda. Här på Wise erbjuder vi företag att göra film, där rörligt material ger en tydligare bild av hur det är. Våga släng med en personlig hälsning från chefen till exempel. Det gör det lite mer personligt.

Tips till kandidater som är nyfikna på ett jobb inom administration?

Jag tycker man ska hålla ögonen öppna på vad det finns för jobb ute på marknaden, dels våra lediga tjänster på www.thepace.se men även andra ställen för att bilda sig en uppfattning om vad det är man vill att nästa steg ska vara.

Se till att hålla din Linkedin-profil uppdaterad och tänk på att ha ett representativt Cv. Cv:t kan med fördel vara en A4-sida där du fokuserar på dina senaste jobb – övrig arbetslivserfarenhet kan gärna vara mer ihopbakad. Var också noggrann med språket, speciellt i våra roller där språket är viktigt, det blir nästan som en del av processen att ha ett representativt och rättstavat Cv.

Håll dig också uppdaterad kring den tekniska utvecklingen.

Hur tror du att administrativa roller kommer påverkas av robotiseringen?

Alla pratar om robotisering och att roller ska försvinna, men i administrativa roller är det så mycket handpåläggning och hjärna bakom många uppgifter så jag tror inte att vi riskerar att rollerna blir färre. Tempot blir snabbare och snabbare för oss alla så jag ser snarare att rollerna ökar.

Robotiseringen har ju även nått oss på Wise Professionals, hur kommer det påverka din roll?

Ja, det är toppen av få arbeta med ”Glenn”. Hen kommer att arbeta i urvalsprocessen med hjälp av skallkravsfrågor och det kommer spara mig mer tid och jag kan i min tur lägga mer tid på de kandidater som är rätt för uppdraget. Det kommer att finnas mer tid för personliga samtal och det blir effektivare både för mig, för kandidater och för kunder.

Slutligen, har du någon framtidsspaning?

Jag tror att det framöver kommer bli mer önskemål kring olika språkkunskaper, eftersom det blir alltmer internationellt. Vi märker också stor efterfrågan på utbildningar inom projektledning och att man förstår affären. Idag förväntas man som assistent att jobba affärsnära och ha en god förståelse för hela företaget.

Jag skulle också vilja tipsa dig som arbetar inom administration på något sätt att komma på Administration Day som vi anordnar den 24 april 2019, det är ett jättebra tillfälle för dig att träffa andra i branschen samt bli inspirerad inför framtiden.

Vi har dessutom ett stort assistentnätverk med 150 assistenter som vi träffar fyra gånger per år. Vill du veta mer så kan du gå in på www.thepace.se

 

– Christina Stenbeck, Rekryteringskonsult på the Pace

Läs mer

”Konsult – en anställning med bonus”

Lena Sundqvist har varit konsult för The Pace sedan maj 2018. Hennes första konsultuppdrag är på Green Cargo i Solna där hon gick in i rollen som Office Assistant. På huvudkontoret i Solna jobbar det cirka 120 personer, de har flera verksamheter ute i landet.