”Jag har hittat hem”

Läsvärt

Namn: Jessica Hamling

Ålder: 32 år

Befattning: Office Manager/Assistant to the Management

Företag: Digital Route AB, ett företag i mjukvarubranschen, 100 medarbetare på kontoret i Stockholm

Bakgrund: Bland annat 10 år inom matvaruhandeln, bland annat som teamledare på en Ica Maxi-butik

——————————————————————————————————————————————–

Jessica Hamling är ute på sitt första uppdrag som konsult för The Pace som Office Manager på Digital Route i Stockholm. Hon gick på uppdraget i januari i år och i juli går hon över och blir anställd. Rollen som Office Manager passar henne perfekt och håller redan på att breddas, inom kort är hon dessutom VD-assistent.

Vad utmärker en riktigt bra Office Manager?
Lyhördhet, att man ser problemen innan de uppstår och inte är rädd för att rycka in och lösa problem. Du behöver vara på tå och kunna prioritera för det händer mycket hela tiden.

Hur ser din befattningsbeskrivning ut?
Jag ska vara ledningen behjälplig med allt från att skriva ut dokument till att samla signaturer och boka resor över hela världen. En annan viktig uppgift är att skapa bra stämning på kontoret och se till att alla är nöjda. Det kan röra sig om att ordna AW, sommarfest och se till att det finns bullar på Kanelbullens dag. Jag har också möten med leverantörer, tar hand om avtal som har med kontoret att göra, underhåller resebokningssystemet och funderar på hur kontoret kan förbättras.

Vad är det roligaste i ditt jobb?
Det jag älskar med jobbet är att det är högt och lågt, jag är spindeln i nätet och ingen dag är den andra lik. Det känns som att jag har hittat hem!

Kan du ge några tips till den som funderar på att bli Office Manager?
Det krävs egentligen ingen speciell utbildning men visst är det en fördel om du har jobbat i servicebranschen och är van vid högt tempo och att lösa olika frågeställningar. Själv läste jag media och foto men den utbildningen har jag aldrig haft användning för. Det var bland annat erfarenheten som drift- och teamledare på en Ica Maxi-butik som ledde till det här jobbet.

Vad ser du för utvecklingsmöjligheter?
Jag ingår i HR-teamet vilket är roligt för då får jag lära mig HR. Jag och HR-assistenten jobbar en hel del ihop för att kunna stötta och avlasta varandra. Jag har också börjat assistera vår VD vilket är jätteroligt.

Läs mer

”Konsult – en anställning med bonus”

Lena Sundqvist har varit konsult för The Pace sedan maj 2018. Hennes första konsultuppdrag är på Green Cargo i Solna där hon gick in i rollen som Office Assistant. På huvudkontoret i Solna jobbar det cirka 120 personer, de har flera verksamheter ute i landet.