Stark framtidstro på Plantagen

Läsvärt

Trädgårdskedjan Plantagen är inne i en intensiv period. På kort tid ställer de om och flyttar servicekontoret från Barkaby till Frösundavik. För att klara det har de tagit in en konsult från The Pace som är Office Coordinator under ett halvår.

I slutet av 2020 sattes ett stort flyttprojekt igång. Servicekontoret i Barkaby med hundra medarbetare – där de allra flesta jobbar hemifrån under pandemin – flyttar till Frösundavik i april. Kontoret blir lika stort men bättre utformat och medarbetarna kommer att ha tillgång till en rad faciliteter som sporthall, frisör och kemtvätt.

Maria Tengblad har arbetat på Plantagen i tre år och klev in i rollen som HR-chef i oktober 2020.

– Det andra gör på ett halvår eller år gör vi på några månader. Det är en tom yta som vi på kort tid ska sätta vår prägel på. Jag förstod direkt att vi behövde hjälp. Sagt och gjort, jag fick tips om The Pace och på bara några dagar hade jag en kandidat som var tillgänglig och som kändes klockren, säger Maria Tengblad.

En extern projektledare håller ihop flyttprojektet på en övergripande nivå och Pace-konsulten, vars roll är Office Coordinator, har ett uppdrag som sträcker sig fram till augusti.

– Vi behövde en konsult som var ifrågasättande på ett klokt sätt, någon som vågar ta ansvar, vet vad hon vill och ser till att det också blir så och det fick vi, fortsätter hon.

Det nya kontoret får helt ny inredning vilket har inneburit att alla medarbetare har fått ta hem sin arbetsutrustning för att förbättra sina hemmakontor. Omkring 30 personer nappade på erbjudandet.

– Det är ett intensivt projekt vi är inne i och tack vare konsulten har jag kunnat ta både ett och två steg tillbaka. Hon går in och bara gör vilket är helt underbart.

Det rullar på bra för Plantagen och 2020 blev ett lysande år resultatmässigt. Pandemin har gett verksamheten en skjuts framåt men är inte enda anledningen till framgången. Budskapet på kick-offen i januari 2020 var nämligen tufft, något var tvunget att göras för att öka lönsamheten.

– Det var back to basic som gällde, helt, rent och snyggt – och börja prata med alla kunderna, men det var där det inte satt riktigt. Vi började då jobba mer fokuserat och bad våra kunder sätta betyg på oss och ge oss konstruktiv kritik, säger Maria Tengblad.

Man började också satsa på att förbättra ledarskapet i organisationen och en feedback-kultur byggdes. Resultaten lät inte vänta på sig.

– Utvecklingen har gått jättefort och vi har blivit så mycket bättre på bara ett år, avslutar Maria Tengblad.

 

Läs mer

Vad gör en virtuell assistent?

En virtuell assistent eller virtual executive assistant kan bli en ovärderlig del av företaget – på distans. Läs om hur /../

”Assistentrollen exploderar”

The Pace går som tåget. Efterfrågan på assistentroller är rekordhög och det ser fortsatt bra ut. – Min drivkraft ligger /../