Teams for dummies

Läsvärt

Det finns en hel del att tänka på för att lyckas med det digitala mötet – det ska ju vara en positiv upplevelse att delta. Först och främst är det viktigt att skapa rätt förutsättningar. Val av plattform är en bra början. Det finns flera att välja mellan bland andra Zoom, Google Hangouts, Skype for Business, Slack och Teams. I den här artikeln fokuserar vi på Teams.

Tips och trix

Före mötet

  • Sätt en tydlig struktur, klargör syftet och sätt ett konkret mål för mötet
  • Lägg agendan i inbjudan till mötet
  • Inled mötet med att presentera agendan
  • Kontrollera tekniken – testkör innan det är skarpt läge
  • Var selektiv med vilka som ska delta – du vill ha engagerade deltagare
  • Skicka gärna en förberedande uppgift till deltagarna för att öka engagemanget

Under mötet

  • Se till att ha en snygg bakgrundsbild – är du inte nöjd med din egen finns det många andra att välja mellan (ikonen med tre prickar)
  • Ett plus i kanten är om du matchar kläder till bakgrundsfärgen
  • Neutral bakgrund och ett naturligt ljus ger bäst bild
  • Se till att du har datorns kamera i ögonhöjd
  • Be alla sätta sin mikrofon på ljudlöst
  • Använd headset alternativt en Jabrapuck för bättre ljud och för att slippa rundgång
  • Det är trevligt om deltagarna har videoläge på men var uppmärksam på att ljudkvaliteten kan försämras
  • Sätt spelregler för mötet – informera om möteschatten och funktionen handuppräckning
  • Det finns en inspelningsfunktion som kan aktiveras för att se mötet i efterhand. Om du använder din, informera om att mötet spelas in.
  • Dela dokument – tänk på att inte ha känsligt material öppet
  • Uppföljning – be om feedback på mötesstruktur, teknik och innehåll

Lycka till!

Läs mer

Teams for dummies

Det finns en hel del att tänka på för att lyckas med det digitala mötet – det ska ju vara /../