Virtuell assistent – perfekta jobbet på långseglingen

Läsvärt

I god tid före det stora äventyret började Therese Sundelin fundera över hur hon skulle försörja familjen under långseglingen. Lösningen blev att starta eget och ta uppdrag som virtuell assistent.

Flera år före avresan började hon fundera på hur hon skulle kunna försörja familjen när de bodde på båten. Hon utgick ifrån vad hon var bäst på, service och administration, då hon hade arbetat som koordinator, vd- och chefsassistent i många år.

Begreppet VA eller virtuell assistent var inte känt i Sverige vid den tiden men däremot i USA och England.

– Jag insåg att det fanns en efterfrågan även i Sverige men att den inte hade blommat ut än. Jag måste bara hitta de som vågade testa det här med mig och visa att det går, säger Therese Sundelin.

Sagt och gjort. Efter föräldraledigheten gick hon tillbaka till sitt fasta jobb som koordinator på deltid samtidigt som hon startade eget och började bygga sin verksamhet.

– Jag gjorde research på Linkedin, googlade på potentiella personer som skulle kunna tänkas behöva en VA och letade i annonser och tänkte att den här rollen kan ju skötas på distans. Jag kontaktade flera företag och var lite ”på” och till slut var det några som nappade, berättar Therese Sundelin.

Det ena ledde till det andra och hon började få uppdrag. Bland uppdragsgivarna finns entreprenörer, talare, branschorganisationer och vd: ar.

– Det är roligt med många uppdragsgivare. Jag blir lite av en allt-i-allo som är inne och pillar i det mesta, från ekonomi till marknadsföring och kundservice, säger hon.

Therese Sundelin ser många fördelar med att jobba som virtuell assistent. Friheten, att styra över sin egen tid och varifrån hon jobbar, tycker hon är ovärderligt. Men det finns så klart utmaningar i rollen också. Den största tycker hon är att hitta en bra balans mellan arbete och fritid med familj, vänner och tid för sig själv.

– Jag gillar ju det jag gör och vill gärna rycka in och hjälpa till när det behövs och då är det lätt att trilla dit med övertidstimmar och kvällsjobb.

Viktigt med tydliga ramar

För att lyckas i rollen som VA gäller det att ha en rak och tydlig kommunikation med sina uppdragsgivare. Det handlar om att skapa förtroende och tillit, gå igenom förväntningar och sätta ramarna, menar hon.

– Man måste upp med det som skaver på bordet direkt. Jag har tackat nej till uppdrag några gånger då jag känt att det inte har funkat mellan mig och uppdragsgivaren.

Hennes bästa tips för att få uppdrag som VA är att våga vara lite framfusig och ta för sig. Hon tycker själv att hon tog lite väl lång tid på sig innan hon tog steget.

– Hitta dina styrkor, vad du kan erbjuda och sälj det. Utgå från vad du gillar att göra och sök upp de grupper som finns på sociala medier där du får bra tips och utbyte med andra.

Nu är båten såld och till hösten går flyttlasset till Gotland där hon och hennes man ska bygga ett hus. Jobbet, det tar hon med sig så klart.

Therese Sundelin tipsar 

Så kommer du igång som virtuell assistent: 

  • Tänk igenom dina styrkor. Vilka tjänster kan du erbjuda och till vem?
  • Våga ta för dig och vara lite framfusig. Det finns många som behöver avlastning. Ta kontakt och berätta vad du kan göra för att underlätta.
  • Kontakta The Pace som har ett stort nätverk och som kan hjälpa dig att hitta uppdragsgivare.

Några bra verktyg 

Toggle
Gratis tidrapporteringssystem där du har koll på din arbetade tid och får snygga sammanställningar till kund.

Trello
Projektledningsverktyg som du tillsammans med dina kunder och uppdragsgivare kan planera och organisera i.

Canva
Enkelt och smidigt designverktyg som finns i gratisversion där du som inte har erfarenhet av grafisk design kan skapa snygga layouter.

Text Expander
Är du trött på att skriva om samma texter eller mejl om och om igen? Text Expander är en digital textbank som skapar genvägar till dina sparade texter. Effektivt om du jobbar i en medlemssupport eller kundservice.

Läs mer