Skip to content

Customer case – Idrottsrabatten

Koordinatorn har en otroligt viktig roll i vårt företag 

De hade en medarbetare i denna roll i flera år, när personen sedan valde att sluta så skapades ett hål som behövde fyllas snabbt. I ett litet bolag sitter mycket av kunskapen i varje medarbetare, trots att man har satt upp processer och riktlinjer.

Utmaningen

De hade en medarbetare i denna roll i flera år, när personen sedan valde att sluta så skapades ett hål som behövde fyllas snabbt. I ett litet bolag sitter mycket av kunskapen i varje medarbetare, trots att man har satt upp processer och riktlinjer. “Därför var den här rollen svår att fylla, det var en viktig rekrytering som behövde göras då vi verkligen ville hitta rätt person, inte någon som skulle sluta kort därpå” berättar Martin. 

Inför processen att hitta rätt person till rollen berättar Martin att de undersökte flera partners att samarbeta med. Men valet landade till slut på The Pace: 

“Vi hörde oss för kring vilka som kunde tänkas hjälpa till med rekryteringen och fick höra mycket bra om just The Pace. Vi tog in flera offerter från konkurrenter. Det upplägg de presenterade kändes bäst och mest intressant” berättar Martin. 

Martin Giers är delägare på Idrottsrabatten, ett företag som jobbar mot svenskt föreningsliv med en produkt som i grunden är ett rabatthäfte. De finns i hela Sverige och finns i över 40 områden i landet. Idag har produkten även digitaliserats, en process som kräver mycket administration och kan vara en utmaning, speciellt när man ska nå äldre målgrupper. 

“De flesta av oss jobbar med försäljning, sedan har vi en grafiker och en koordinator” berättar Martin. “Koordinatorn har en otroligt viktig roll i vårt företag, det är personen som håller ihop allt och de skriver även över 2000 unika samarbetsavtal varje år.”  

Lösningen

Processen inleddes och Martin hade kontakt med Stephanie och Fredrik på The Pace. “Vi hade ett jättebra uppstartmöte där de gick igenom precis hur processen kommer att se ut. De var tydliga med att det var väldigt viktigt att vi gav dem en bra grund för vad det var vi ville ha. Dialogen blev väldigt bra, så med deras hjälp satte vi “specen” bra.” 

“Det kändes väldigt proffsigt, vi fick bra uppföljningar och kandidatpresentationer. De testade kandidaterna på olika sätt så att vi skulle veta att de hade rätt kvalifikationer när vi sedan tog vid och gjorde våra slutintervjuer”, berättar Martin. 

Idrottsrabatten intervjuade till slut fyra olika kandidater som de visste hade rätt kompetens. Det fanns fler, men dessa fyra stod ut. Av dem valde de en, och det kändes helt rätt.  

“Lotta började hos oss i maj, och vi har precis i förtid övergått till en tillsvidareanställning”. “Det som var avgörande var att vi trivdes med varandra socialt också. Det tyckte jag att Stephanie och Fredrik gjorde bra, de tittade på vilka personer som jobbar hos oss idag och hur de är så att vår nya medarbetare skulle passa in”, berättar Martin. 

Resultatet – hur har det gått?

“Just nu är digitalisering det vi jobbar med och kommer att investera mest i. Vår nya medarbetare har varit otroligt bra redan nu på att se möjligheter i hur vi kan förenkla och addera saker digitalt.”

”Vi har tidigare haft ett system av backup i pärmar, som vi verkligen ville ha bort och digitalisera. Det sa vi redan i rekryteringsprocessen. Lotta som nu jobbar hos oss gick verkligen i gång på det projektet. Hon såg det som en kul utmaning och är grym på Excel. Den struktur som vi har idag har vi aldrig haft innan, och det blir bara bättre.” 

“I framtiden vill vi fortsätta utvecklas, men ändå behålla enkelheten i vårt kunderbjudande. Utmaningarna framåt är att vissa målgrupper, främst den äldre, kan vara lite svår att nå digitalt. De är inte så vana vid appar och teknik, men även det blir bättre och bättre. Med det digitala kommer ju också otroliga möjligheter, som att vi kan mäta allt. Numera får vi statistik live kring hur våra produkter används. Det gör att vi kan ge våra partners uppdateringar när de vill.” avslutar Martin.   

Speedmeetings med alla medarbetare

Att få förtroendet att rekrytera in en nyckelperson till ett mindre bolag är alltid utmanande och spännande. Förutom att säkerställa att personen har rätt kompetens som ska komplettera resterande roller inom bolaget så är personligheten minst lika viktig. Därför valde vi att ha speedmeetings med alla medarbetare inom bolaget för att säkerställa att vi hittar rätt person för att komplettera en framgångsrik dynamik. 

Stephanie Grammenidis, Rekryteringskonsult på The Pace

Inspiration

Ta del av mer inspiration
Blogg

Så frigör en exekutiv assistent ledningens tid och driver affären framåt

Många chefer och ledare sitter fast i ett ekorrhjul av möten, mejl, planering och ad hoc-lösningar – vilket gör det svårt att frigöra tid till det som faktiskt driver affären framåt. Här är tre av de viktigaste sätten en EA kan frigöra din tid – och samtidigt bidra till affären:
Event

EA-nätverksträff – ”AI i praktiken” (fullbokat)

Event

Administration Day 2025

Success Story

Att hitta rätt projektledare till kyrkovalet

När vår konsultchef Philip fick uppdraget att hitta en projektledare till kyrkovalet, såg han det som en spännande utmaning. Här delar han med sig av resan och hur det blev en perfekt matchning!
Event

EA-nätverksträff

Success Story

Om att tillsätta 8 konsulter på kort tid

I vårt fina samarbete med Stena Recycling AB har vi haft äran att tillsätta inte mindre än 8 konsulter på kort tid. Emilie, konsultchef på The Pace, berättar med ett leende om hur samarbetet började.
Blogg

Trender du inte vill missa inom den administrativa yrkeskåren 2025

Hur ser framtiden ut i branschen och vad kan vi förvänta oss av året? Här är några trender som vi tror kommer att forma den administrativa yrkeskåren under 2025.
Blogg

Om framtidens adminroller och hur du rekryterar rätt talanger

Vi träffar vår Talent Acquisition Specialist, Emma Rehn, som besvarar de viktigaste frågorna som rekryterare och företag ställer sig idag om adminrollen.
Blogg

3 sätt ditt team kan effektiviseras med AI

Genom att kombinera AI med den mänskliga styrkan skapar vi en dynamisk arbetsmiljö där både teknik och mänskliga insikter samverkar för att driva innovation och förbättra arbetsresultaten. 
Blogg

Vad innebär 24-månadersregeln? 

Upptäck vad 24-månadersregeln innebär och hur den påverkar din personalhantering.
Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Återgång till kontoret: En ny era för Office Managers

Efter distansarbetet från pandemin ser vi nu en tydlig trend tillbaka till kontorsmiljön. Det medför nya utmaningar och möjligheter för Office Managers, vars roll blir allt mer central i att forma framtidens arbetsplatser.
Blogg

Vägen till CEO Relations & Engagement Lead på H&M med Filippa Bergvall

Filippa började på H&M-gruppen 2015 som receptionist och har sedan dess haft en imponerande karriärresa genom bolaget.
Event

Bli en del av vårt Executive Assistant nätverk

Event

Administration Day 2024

Event

Wiseful #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Success Story

Koordinatorn har en otroligt viktig roll i vårt företag

De hade en medarbetare i denna roll i flera år, när personen sedan valde att sluta så skapades ett hål som behövde fyllas snabbt. I ett litet bolag sitter mycket av kunskapen i varje medarbetare, trots att man har satt upp processer och riktlinjer.
Blogg

VD assistent, gatekeeper, högra handen eller Executive Assistant?

Kärt barn har många namn, men rätt person till denna roll är inte alltid lätt att hitta
Event

Administration Day 2023

Stockholm
Blogg

Fyra fördomar om Executive Assistants

Vad gör egentligen en “Executive Assistant” och varför behöver du en? Du kommer kanske ihåg filmen “Djävulen bär prada” där Anne Hathaway är en av två nervösa assistenter till den ökända modechefen Miranda Priestly som spelas av Meryl Streep? När Miranda kommer in till kontoret på morgonen slänger hon sin kappa och väska på en av assistenternas bord och fortsätter sedan bete sig nedlåtande hela dagen. Hon ger assistenterna omöjliga uppgifter och skäller på dem när de inte klarar pressen.
Ta del av mer inspiration

Söker du också rätt person på rätt plats, hör av dig!

Använd nedan formulär så återkommer vi inom kort.