Skip to content

Customer case – Svenska stadsnätföreningen

The Pace rekryterar nyckelroll för svensk beredskap

Bakgrund

I och med ett förändrat klimat med naturkatastrofer i vår närhet samt förhöjd osäkerhet och krig i vår omvärld står vårt samhälle inför stora utmaningar. En av dessa utmaningar är att ha ett fungerande nät om krisen står vid dörren. Utan uppkoppling blir vardagen för oss alla snart en utmaning. Vi kan varken skicka mejl, betala med kreditkort eller i många fall sköta vårt jobb.

I samband med den ryska invasionen av Ukraina under 2022 fick intresseorganisationen Svenska Stadsnätföreningen ett 10-årigt statligt uppdrag att bygga upp den civila beredskapen för näten i Sverige. Då valde organisationen att höra av sig till Wise Professionals för att rekrytera den första nyckelrollen till uppdraget: en nationell beredskapssamordnare.

”Att nätet fungerar är en samhällsviktig funktion. Hela samhället står och faller med en fungerande kommunikation och uppkoppling.”

Kort om Svenska Stadsnätsföreningen

Svenska Stadsnätsföreningen är en bransch- och intresseorganisation som representerar stadsnät i 200 av Sveriges 290 kommuner.­ Företaget har visionen att det digitaliserade samhället ska ha en fullt utbyggd fiberbaserad infrastruktur som tillgodoser det digitala behovet, året runt och under dygnets alla timmar.

Nya utmaningar för Sverige ledde till denna unika roll

Vi träffade Mikael Ek, VD för Svenska Stadsnätsföreningen för att prata om en av deras viktigaste rekryteringar i en tid då osäkerhet och krig i Sveriges omvärld förhöjt behovet av en ny samhällsviktig funktion. En funktion som på lång sikt kommer bli avgörande för att stärka den civila beredskapen av nätet i vårt samhälle.

Kort efter att invasionen av Ukraina ägde rum i början av 2022 startades en grundlig utredning om hur det svenska försvaret ska förstärkas. Svenska stadsnätsföreningen fick ett avgörande uppdrag, nämligen att se över beredskapspaketet för de svenska näten. Ett viktigt steg i uppstarten av uppdraget var att rekrytera en “Nationell beredskapssamordnare”. 

Unik roll för att stärka beredskapen om krisen kommer

Den nya rollen blir en nyckelfunktion för uppdraget. Som spindeln i nätet ansvarar rollen för att samordna arbetet ute i de 6 olika bredskapsregionerna i landet. Rollen kräver en stark lagspelare, med fallenhet för projektledning samt en utomordentlig förmåga att kunna koordinera och säkerställa att minsta lilla detalj är på plats. För att hitta den här personen kontaktade Mikael Ek The Pace. The Pace är en del av Wise Professionals och är specialiserade på rekrytering av, vad vi väljer att kalla, administrativa vardagshjältar. The Pace rekryteringskonsult Fredrik Holmberg startade genast i gång arbetet med att hitta personen som uppfyller kraven för Svenska Stadsnätsföreningens nya nationella beredskapssamordnare. Utöver kraven för att hitta rätt person fanns det även andra faktorer som var viktiga inför rekryteringen. 

“Vi står inför uppbyggnaden av något helt nytt. Därför kändes det extra viktigt att hitta rätt typ av person för uppdraget. Men rekryteringen behövde även gå snabbt.”

Mikael Ek, VD Svenska Stadsnätsföreningen

Resultatet

Fredrik och Mikael satte tillsammans upp en tidsplan där målet var rätt person på plats inom 4-6 veckor, senast den 1:a april. Fredrik hittade flera intressanta kandidater snabbt som han presenterade för Mikael och trots den ursprungliga planen kunde man redan i början av mars konstatera att den perfekta personen för rollen hade hittats. Svenska Stadsnätsföreningens nationella beredskapssamordnare, Linda, började redan 6 mars. 

Mikael beskriver förutsättningarna för valet av Wise Professionals som partner.

Vi har samarbetat med Wise Professionals tidigare och vi är familjära med ert arbetssätt vilket är betryggande när man sätter i gång ett sådant här samarbete. Personerna som ni har hjälpt oss att rekrytera tidigare har gjort ett väldigt bra jobb, så vi har grundat ett förtroende för Wise.”

Ett bra teamwork lade grunden för en rekrytering över förväntningarna

”Fredrik hade mycket bra koll på läget och gav oss bra uppmärksamhet. Han förstod behovet av en snabb process och hittade snabbt flera intressanta kandidater. Innan vi startade samarbetet med The Pace och Fredrik så har vi gjort ett grundjobb i att identifiera vad vi söker. Det tror jag har hjälpt processen att gå snabbare. Ett bra teamwork helt enkelt.”

Mikael Ek, VD Svenska Stadsnätsföreningen

Vi ser framemot att följa Svenska Stadsnätsföreningens viktiga uppdrag och Lindas bidrag till arbetet att förstärka den svenska beredskapen i rollen som nationell beredskapssamordnare. Det är sällan benämningen vardagshjälte känts mer aktuell. 

Flaskhalsar i verksamheten?

Administration och koordinering är oftast något som bara sker, man lägger inte märke till det när det fungerar. Men det blir väldigt tydligt när struktur och arbetsprocesser inte finns eller fungerar. Med en god samordning på kontoret eller i verksamheten så får man också mer gjort.

Hör av dig om du känner till någon flaskhals i din verksamhet, så berättar jag gärna hur andra företag har löst sin flaskhals med min hjälp.

Rekrytering är ett hantverk

Att matcha rätt kompetens med rätt företag är ett hantverk, det är lite som att lägga ett pussel. Saknas en eller flera bitar är det svårt att se hela bilden. I dagsläget händer det otroligt mycket på marknaden och företagens behov av att hitta rätt person snabbt är stort. Vi på The Pace jobbar hela tiden med att ha våra talanger redo så att vi kan hjälpa företag med det de behöver – i rätt tid. Söker du en ny stjärna till ditt team? Tveka inte att höra av dig till oss!

Don’t be a stranger!

Vi vill gärna komma i kontakt med dig. Vi vet att din tid är dyrbar och svarar därför inom 24 timmar. Hör av dig!

Inspiration

Ta del av mer inspiration
Blogg

Om framtidens adminroller och hur du rekryterar rätt talanger

Vi träffar vår Talent Acquisition Specialist, Emma Rehn, som besvarar de viktigaste frågorna som rekryterare och företag ställer sig idag om adminrollen.
Guide

7 sätt att attrahera rätt medarbetare

Vilken metod du använder ska matcha både målgruppens intresse och rollen du rekryterar för. Här är sju sätt att attrahera rätt medarbetare.
Blogg

3 sätt ditt team kan effektiviseras med AI

Genom att kombinera AI med den mänskliga styrkan skapar vi en dynamisk arbetsmiljö där både teknik och mänskliga insikter samverkar för att driva innovation och förbättra arbetsresultaten. 
Blogg

Vad innebär 24-månadersregeln? 

Upptäck vad 24-månadersregeln innebär och hur den påverkar din personalhantering.
Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Återgång till kontoret: En ny era för Office Managers

Efter distansarbetet från pandemin ser vi nu en tydlig trend tillbaka till kontorsmiljön. Det medför nya utmaningar och möjligheter för Office Managers, vars roll blir allt mer central i att forma framtidens arbetsplatser.
Blogg

Vägen till CEO Relations & Engagement Lead på H&M med Filippa Bergvall

Filippa började på H&M-gruppen 2015 som receptionist och har sedan dess haft en imponerande karriärresa genom bolaget.
Event

Bli en del av vårt Executive Assistant nätverk

Guide

Så skapar du en oslagbar kandidatupplevelse

Har du någon gång reflekterat över hur ert varumärke påverkas i en rekrytering? Bra! Då tillhör du en av de arbetsgivare som ligger i absolut framkant. Kanske har ni till och med börjat arbeta med kandidatupplevelse och upplever redan nu att ni har lättare än andra arbetsgivare att attrahera de bästa talangerna på arbetsmarknaden. Om du inte alls har börjat fundera över det här med kandidatupplevelse – här får du några tips för att komma igång.
Guide

Att införa och upprätthålla en företagskultur

När arbetet med att definiera företagskulturen är klart börjar den riktiga utmaningen – att implementera kulturen i organisationen. Ska du introducera en ny företagskultur? Eller har ni redan en grym kultur som du vill upprätthålla? Härligt! När det görs på rätt sätt kan det verkligen skapa magi för både medarbetare och bolagets resultat. Genom bra planering kan du bygga en strategi för att hålla företagskulturen levande. I den här guiden hittar du våra bästa tips kring hur du kan jobba med företagskultur på lång sikt – för att bygga ett starkt Employer Brand.
Blogg

En tredjedel av VD:ar kämpar med att attrahera högpresterande talanger

Att attrahera och behålla talanger är en utmaning som många företagsledare står inför idag. Enligt vår undersökning genomförd i samarbete med K2 Search och baserad på svar från ca 500 företagsledare visar det sig att en stor andel, 33%, upplever det som en stor utmaning att attrahera och behålla högpresterande talanger. Ytterligare 5% anser till och med att det är en mycket stor utmaning.
Blogg

Administratörens nyckelroll i hållbarhetsarbetet 2024

År 2024 är hållbarhet en nödvändighet för företag som strävar efter framgång och långsiktig överlevnad. Med nya EU-direktivet CSRD som gäller från den 1 januari 2024 ställs det nya krav på företag hur de ska styra, arbeta, redovisa, målsätta och följa upp sitt hållbarhetsarbete utifrån ESG. I den utvecklingen blir administratören avgörande.
Guide

VD-pulsen – en undersökning av företagsledare

Vår nya undersökning ger djupgående insikter från 500 svenska företagsledare om digitalisering, talangrekrytering, hållbarhet och strategisk balans. Medan 22% upplever sina organisationer som väl rustade för digitaliseringen, utforskar vi vad de återstående 78% anser.
Success Story

Koordinatorn har en otroligt viktig roll i vårt företag

De hade en medarbetare i denna roll i flera år, när personen sedan valde att sluta så skapades ett hål som behövde fyllas snabbt. I ett litet bolag sitter mycket av kunskapen i varje medarbetare, trots att man har satt upp processer och riktlinjer.
Blogg

VD assistent, gatekeeper, högra handen eller Executive Assistant?

Kärt barn har många namn, men rätt person till denna roll är inte alltid lätt att hitta
Guide

Vägvisare i organiserat kaos: Administratörer som väver samman framgång

Tänk dig scenen: en kontorsmiljö full av snabba tangenttryckningar, telefoner som ringer i harmoni och dokument som flyger genom luften som pappersflygplan. I denna surrealistiska vardag är det administratörerna som spelar huvudrollen, som de osynliga hjältar de är. I vår värld smyger vardagshjältar smyger runt och förvandlar kaos till ordning.
Event

Administration Day 2023

Stockholm
Blogg

Fyra fördomar om Executive Assistants

Vad gör egentligen en “Executive Assistant” och varför behöver du en? Du kommer kanske ihåg filmen “Djävulen bär prada” där Anne Hathaway är en av två nervösa assistenter till den ökända modechefen Miranda Priestly som spelas av Meryl Streep? När Miranda kommer in till kontoret på morgonen slänger hon sin kappa och väska på en av assistenternas bord och fortsätter sedan bete sig nedlåtande hela dagen. Hon ger assistenterna omöjliga uppgifter och skäller på dem när de inte klarar pressen.
Success Story

The Pace rekryterar nyckelroll för svensk beredskap

Den nya rollen blir en nyckelfunktion för uppdraget. Som spindeln i nätet ansvarar rollen för att samordna arbetet ute i de 6 olika bredskapsregionerna i landet. Rollen kräver en stark lagspelare, med fallenhet för projektledning samt en utomordentlig förmåga att kunna koordinera och säkerställa att minsta lilla detalj är på plats. 
Blogg

Är administratörens roll en försvarbar kostnad i en lågkonjunktur?

“Jag märks inte alltid, men det är då jag gör ett bra jobb”, sa en exekutiv assistent under en intervju. Hon satte fingret på en utmaning många administratörer upplever idag. De utför nyckeluppgifter som gör att resten av maskineriet fungerar smidigt, och när det fungerar tänker ingen på det. Det är först när saker inte fungerar som vi börjar uppmärksamma att allt inte flyter på: mejl som inte besvaras, möten där ingen bokat konferensrum, viktig information som inte når rätt person och detaljer som kan leda till uteblivna affärer.
Ta del av mer inspiration