Cookie Settings Our site uses cookies in order for the site to function properly and for your user experience to be even better. You can read more about them use and control their settings.
Skip to content

Yrkesguide: Koordinator

En projektkoordinator sköter samordning och administration kring olika typer av projekt. Det är en spännande och utvecklande roll för den som gillar att vara spindeln i nätet. Här går vi igenom vad en projektkoordinator gör, vilken utbildning och erfarenhet som brukar efterfrågas, hur löneläget och framtidsutsikterna ser ut samt vilka personliga egenskaper som är viktiga för att trivas i rollen.

Vad gör en koordinator?

För dig som gillar administration, är handlingskraftig och trivs med att driva egna projekt kan rollen som koordinator passa perfekt. Arbetsuppgifterna skiljer sig åt en hel del mellan olika tjänster som koordinator, men gemensamt är att det är en samordnande och administrativ roll. En koordinator håller ordning och ser till att arbetet löper på enligt plan. Det är vanligt att du som koordinator stöttar avdelningar eller personer och att du också har eget ansvar för mindre eller större projekt och arbetsuppgifter.

Din titel kan vara just koordinator, men den kan också vara mer specificerad utifrån vilka arbetsuppgifter du har, t.ex. Projektkoordinator, HR-koordinator, Marknadskoordinator, Eventkoordinator eller Office Coordinator.

Vanliga arbetsuppgifter

Exempel på ansvar och arbetsuppgifter för en koordinator:

  • Ansvar för bokningar av t.ex. lokaler och resor
  • Dokumentation och presentationer
  • Kund- och leverantörskontakter
  • Eventplanering och konferenser, både interna och externa
  • Stöd till ekonomifunktion, marknad och/eller HR
  • Posthantering och internkommunikation
  • Inköp och lager av material
  • Koordinering och planering av sociala händelser
  • Svara i telefon och bemanna reception

Koordinator lön – vad tjänar man?

Lönespannet för en koordinator ligger mellan 25 000 kr och 45 000 kr per månad. Intervallet är stort och lönen varierar med utbildningsbakgrund, erfarenhet, typ av företag, ansvar och arbetsuppgifter.

Utbildning och kvalifikationer för en koordinator

Utbildningskraven för olika tjänster som koordinator kan variera, men ofta kan en gymnasieutbildning räcka för en mer generell roll. Vill du arbeta inom ett specifikt område som till exempel projekt, HR, kommunikation eller ekonomi är en fördjupande utbildning på yrkeshögskola eller högskola/universitet önskvärt. Ett vanligt krav för en koordinator är att du behärskar både svenska och engelska i tal och skrift. Det krävs också goda kunskaper i officepaketet.

Framtid för yrket som koordinator

Inom yrkeslivet samarbetar vi allt mer med varandra, vilket ställer ökade krav på bland annat koordinerande, kommunikativa och sociala förmågor. En roll som koordinator blir viktig för att allt ska flyta på och för att de administrativa delarna ska fungera effektivt. Du kan börja din karriär en mer generell roll och ta dig an ökat ansvar med tiden, till exempel kopplat till kontoret i roller som Kontorskoordinator och Office Manager eller som Executive assistant. Du kan också välja att specialisera dig som koordinator inom projekt, HR, lön, ekonomi, IT eller Kommunikation & Marknad, för att sen utveckla dig vidare genom mer ansvar eller mot en ledarroll. Möjligheterna är många!

Personliga egenskaper för att lyckas som koordinator

Du ska vara duktig på att prioritera och kunna ställa om när förutsättningar förändras. En koordinator behöver arbeta proaktivt och ta egna initiativ när det behövs – för att kunna hitta lösningar, leverera i tid och med hög kvalitet. Du kan se helheten samtidigt som du kan se hur de olika detaljerna bidrar och hänger ihop. 

Som koordinator är du bra på att skapa relationer och trivs med att hjälpa andra. Dina kommunikativa förmågor blir viktiga, både i tal och i skrift. Du behöver vara lyhörd och kunna omvandla information direkt till handling. Du drivs av att skapa resultat och förändring och har en stor vilja att bidra till verksamhetens utveckling.

För att lyckas i rollen som koordinator behöver du vara metodisk, strukturerad och noggrann. 

Söker du lediga jobb som koordinator?

Söker du lediga jobb som koordinator? Vi på The Pace finns här för dig när du är redo för nästa steg. Hos oss får du stöttning av passionerade specialister inom området administration. Med kunder inom olika branscher och med stor nyfikenhet för dig som person, kan vi snabbt matcha dig till rätt organisation och roll. Här kan du se våra lediga jobb och registrera din profil.

Behöver du rekrytera eller hyra en koordinator?

Som specialister inom såväl konsultuthyrning som rekrytering av specialister inom administration är vi på The Pace det självklara valet för dig som behöver en strukturerad och driven koordinator till din

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Guide

Den stora titelguiden

I den här guiden vill vi ge en överblick över olika roller inom administration, och samtidigt visa vilka fantastiska värden de bidrar med.
Blogg

Vad gör alla Office Managers när ingen är kontoret?

När många verksamheter gått över till att arbeta delvis eller nästan helt på distans minskar behovet av en Office Manager. Det blir färre personer att ta hand om på kontoret och inte lika mycket praktiskt att ta hand om i lokalerna. Rollen blir till stor del överflödig. Eller? Tvärtom säger vi! Det är nu det blir extra viktigt med en nyckelroll som skapar förutsättningar för värdefulla möten.
Success Story

“Att vara logistikdrottning är inte hållbart i längden”

Sales Only, Nordens största aktör inom säljrekrytering, drabbades hårt av pandemin. På kort tid tappade de en stor del av sina affärer och tvingades ställa om. Detta till trots blev 2020 ett av de mest lönsamma åren hittills, men det kostade på.– I slutet av 2021 kände jag att jag inte räckte till. Allt var viktigt och bråttom och jag hade svårt att sortera och började glömma saker, säger Jenny Berge, vd för Sales Only.
Success Story

“Mycket leverans och lite snack”

Anna Lundell är stabschef på LRF och rekryterade nyligen en Executive Assistant via The Pace.– Det var en otroligt positiv rekrytering som både var snabb och smidig, säger hon.
Success Story

En VA-timme per dag gör stor skillnad

Andreas Cederlund är VD för Wise Professionals och anlitar sedan några månader en virtuell assistent (VA) för att kunna fokusera på det han är bäst på – och få bort tidstjuvar.– Jag ville också att upplevelsen av mig som VD skulle bli bättre och det är jag övertygad om att jag har lyckats med tack vare min VA, säger han.
Success Story

Riddarfjärden Ledarskap & Utveckling – Konsult inom Virtual Executive Assistant

En blandning av enkla och komplexa uppgifter med administrativt fokus. Det behovet hade Riddarfjärden Ledarskap & Utveckling som tog in en Virtual Executive Assistant på konsultbasis. På kort tid lyckades de effektivisera en rad administrativa uppgifter och frigöra tid så att medarbetarna kunde fokusera på mer prioriterade frågor.
Success Story

Rice – Rekrytering av Executive Assistant

Forskningsinstitutet Rise är ett starkt varumärke som bedriver oberoende och gränsöverskridande forskning i statlig regi. För Rise uppstod ett behov av att snabbt och effektivt fylla rollen för en Executive Assistant, samtidigt som de själva satt med mycket tighta kalendrar och ingen tid över för att rekrytera en ersättare.
Success Story

Gränges – Office Coordinator

Grängeskoncernen har expanderat rejält och behövde en person som kunde ansvara för trivseln på kontoret samt att kundbemötande och kontorsarbete kunde ske professionellt och effektivt. 
Success Story

Intervju med Lina Falk

Lina Falk kom in som konsult på The Pace och blev inhyrd på Tradera som VD-assistent och några år senare blev Lina fast anställd på Tradera som VD-assistent och kontorschef och trivdes väldigt bra. Idag jobbar hon som VD-assistent på ATEA då ett tillfälle kom upp och hon ville ta chansen att prova något annat. Även denna gång har Lina valt att gå in i rollen som konsult efter att ha varit fast anställd.
Success Story

Intervju med Susanne Bäck

Susanne Bäck är en erfaren Executive Assistant och gick in i rollen som konsult för ett så kallat hyrköp på BillerudKorsnäs. Ett hyrköp betyder att rollen som konsult omvandlas till en fast tjänst på företaget om båda parter är nöjda med varandra. Så var fallet med Susanne och BillerudKorsnäs – när konsultrollen skulle omvandlas efter sex månader så var det kärlek från båda parter.Susanne Bäck arbetar i dag på BillerudKorsnäs som Executive Assistant.
Success Story

Expressrekrytering till Comfort

Comforts mycket erfarna assistent skulle gå i pension, hur skulle de kunna ersätta henne? Personen behöver ha rätt kompetens och inställning för att kunna serva och supportera VD samt organisation på allra bästa sätt.  Dessutom gjorde tidsaspekten att en ”vanlig” rekryteringsprocess skulle ta för lång tid.
Guide

The Pace guide till Executive Assistants

En Executive Assistant idag gör mycket mer än att boka möten och hantera din kalender. Assistenten kan även fungera som en business partner och högra hand till exempelvis dig som VD. Få en inblick i hur ert samarbete tillsammans skulle kunna se ut.
Guide

Allt du behöver veta om att anlita en virtuell assistent

En virtuell assistent är perfekt att ta in när ett tight schema resulterat i att de administrativa sysslorna lagts på hög. Få en bättre inblick i hur ett samarbete tillsammans med en virtuell assistent kan läggas upp och fördelarna det medför!
Guide

Onboarda som Google – så skapar du framgångsrik digital onboardning

En digital onboardingprocess kan bli lika lyckad som en som inkluderar fysiska möten. Google som alltid ligger i framkant med ny teknik och tjänster har även en inspirerande digital onboardingprocess – här får du ta del av framgångsreceptet!
Blogg

Vad gör en virtuell assistent?

En virtuell assistent eller virtual executive assistant kan bli en ovärderlig del av företaget – på distans. Läs om hur du skulle kunna dra nytta av en virtuell assistent!
Blogg

Vad gör en Executive Assistant?

En Executive Assistants arbete underlättar i grund och botten vardagen för en person i ledande position. Läs mer om den spännande rollen som är i konstant utveckling.
Blogg

Dessa 5 mjuka egenskaper bör du leta efter hos en Exekutiv assistent

En exekutiv assistent kommer in och tar hand om administrativa arbetsuppgifter som någon i ledningsgruppen behöver avlastning med. Utbildning och tidigare erfarenheter är viktiga men personkemin är ännu viktigare för ett gott samarbete. Se därför över vilka mjuka egenskaper personen bör ha för att passa in hos er.
Blogg

Att hyra en konsult skapar mervärde

Nu är vi några månader in i 2022 och det fullkomligt kokar på arbetsmarknaden. Företag lägger ut jobbannonser som aldrig förr, och rekryteringstakten är otroligt hög. En utmaning vi ser på arbetsmarknaden allt oftare är att efterfrågan är högre än utbudet. Det är definitivt kandidatens marknad just nu. Inom områden såsom IT och utveckling har kompetensbrist länge varit ett faktum, men nu börjar samma utmaning märkas av inom områden som ekonomi, marknad, HR och administration. Vi som företag behöver fundera kring hur vi bygger upp våra team. Permanenta rekryteringar är ju faktiskt inte den enda vägen att gå!
Event

Webbinarium | Så får du koll på Social Media Manager-rollen

Post

Fixa jobbet med din LinkedIn-profil!

Går du i ”jobb-bytar-tankar”? Eller vill du öppna dörrarna för nya karriärvägar, men har för lite tid för att leta efter spännande jobb? Då är det läge att uppdatera din LinkedIn-profil!
Ta del av mer inspiration