Cookie Settings Our site uses cookies in order for the site to function properly and for your user experience to be even better. You can read more about them use and control their settings.
Skip to content

Lediga jobb inom administration

Är du intresserad av lediga jobb inom administration? Här hittar du både konsultuppdrag och jobb för fast anställning genom rekrytering. Välkommen med din ansökan!

  • STAD
  • TYP AV ANSTÄLLNING

Vad kan man jobba med som administratör?

Administratör är en bred titel och området administration kan inkludera många olika arbetsuppgifter. Att jobba som administratör handlar i grunden om att hålla ordning och reda, avlasta andra och ge riktigt god service. Som administratör fyller du en viktig funktion i att saker flyter på som de ska och i att alla har vad de behöver. Du kan fungera som stöd till hela verksamheten, en avdelning eller specifika personer. Du har en samordnande roll där du kan arbeta både självständigt och i samarbete med andra. Det är också vanligt att du ansvarar för egna arbetsuppgifter och projekt. Jobbet som administratör inkluderar både arbete i bakgrunden och att ha kontakter utåt med till exempel kunder, leverantörer eller privatpersoner.

Administratör – ett samlingsnamn för många olika roller

Administration och att vara administratör är ett väldigt brett begrepp, och det ryms många typer av arbetsroller inom de beteckningarna. Administratörsroller finns i de allra flesta branscher och organisationer, både hos större företag och hos myndigheter, kommuner och landsting. Istället för administratör kan rollen också kallas för koordinator, assistent, virtuell assistent, sekreterare, handläggare eller ordermottagare. Har arbetsuppgifterna en specifik inriktning kan titeln också vara ekonomiadministratör, löneadministratör, hr-administratör, projektkoordinator, Office Coordinator/kontorsassistent eller systemadministratör. Letar du jobb inom offentlig sektor är det vanligare att administratör istället kallas för handläggare, sekreterare, registrator eller assistent. Administratörsjobb som innebär större ansvar och mandat är till exempel Office Manager/kontorsansvarig, Executive Assistant och VD-assistent.

Guider för yrken inom administration

Eftertraktade administrationsroller med utvecklingsmöjligheter

Att arbeta inom administration kommer med stora utvecklingsmöjligheter och flera möjliga karriärvägar. I takt med ökad erfarenhet kan du axla roller med mer ansvar, större mandat eller djupare specialisering. Genom fina arbetsresultat och intresse för ledarskap kan du till exempel avancera till administrativ chef eller teamledare. Du kan också sikta in dig på mer kvalificerade arbetsuppgifter och gå vidare som projektkoordinator, projektledare eller handläggare. För dig som gärna tar mer ansvar är det också möjligt att kliva över i en Executive Assistant-roll som assistent till en eller fler ledande personer i organisationen.

Som administratör har du ofta möjlighet att djupa inom ett visst område, till exempel IT genom att agera superuser, HR genom stöd i HR-relaterad administration, Kommunikation & Marknad genom stöd i internkommunikation och event. Många administratörer har en viss del ekonomirelaterade arbetsuppgifter och kan därmed naturligt närma sig kund och försäljning genom arbetsuppgifter som ordermottagning, support och offerter. Ett möjligt karriärsteg är också att rikta in sig på administration och service kopplat till kontoret. I många fall kan du arbeta dig vidare genom erfarenhet, men det kan också vara värdefullt att komplettera med relevanta kurser.

Bra egenskaper för administrationsjobb

Området administration kan omfatta många olika typer av administrationsjobb, med olika krav och förväntningar. Det finns dock några egenskaper som ofta efterfrågas och som är viktiga för att lyckas som administratör: Du bör vara självgående, strukturerad och prestigelös. Du behöver ha lätt för att ta egna initiativ, samtidigt som du trivs med att samarbeta med andra. Det är viktigt att du har god kommunikativ förmåga, särskilt i skrift. Det är också en fördel om du gillar att förbättra och effektivisera arbetsrutiner. Och sist men inte minst – du ska brinna för att ge riktigt god service.

Hur kan jag jobba inom administration?

För dig som vill jobba inom administration kan flera olika utbildningar, kvalifikationer och erfarenheter vara relevanta. De formella kraven för en tjänst som administratör varierar med innehållet i rollen och arbetsgivarens behov. Utbildningsbakgrund kan i många fall vara mindre viktigt än förmågan att arbeta strukturerat, självständigt och med hög service. Ofta läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Ett jobb som administratör kräver sällan formell högskoleexamen, men du bör helst ha gymnasiekompetens. Att du haft inriktning mot ekonomi eller handel kan vara relevant. Likaså om du har läst fristående kurser på yrkeshögskola, högskola eller universitet. Ämnen som kan vara relevanta är administration, personal & hr, ekonomi, samhälle, projektledning, marknadsföring och skrivande. Det är viktigt att kunna hantera Office-paketet och värdefullt med erfarenhet av olika administrativa system som till exempel lönesystem, ekonomisystem och registerprogram.

Typiskt löneanspråk för en administratör

Löneintervallet för tjänster inom administration är brett. Med ökat ansvar och större mandat, ökar också lönen. Ingångslönen för en administratör börjar kring 20 000 kr per månad för dig som är oerfaren och inte har någon specifik utbildning. Har du utbildning kan månadslönen börja från 25 000 kr per månad. Lönerna är högre i privat sektor, hos större företag och i större städer. Det generella lönespannet för administratörer är 28 000–37 000 kr per månad, medan roller som Executive assistant och liknande, ligger något högre.

Hitta ditt nästa administrationsjobb i din stad med The Pace

Vi utgår från kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö/Öresund, men självklart arbetar vi med nya jobb för administratörer över hela Sverige.

Registrera ditt CV

Är du sugen på jobb inom administration? Registrera ditt CV och bli en del av vår community. Vi hör av oss när vi har ett jobb som passar dig!

Kolla in våra tidigare uppdrag

Genom åren har vi satt många människor och verksamheter i rörelse. Klicka på knappen nedan för att se våra tidigare tillsatta roller och tjänster.

Behöver du hjälp med rekrytering inom administration? Vi hjälper dig!

Har du behov av att rekrytera? The Pace är experter på seniora roller inom yrkesområdet och tillsätter allt från avancerade Executive Assistants och kundtjänstchefer till erfarna receptionister och koordinatorer. Hos oss arbetar driftiga specialister inom området med att hjälpa en rad olika företag och branscher. Några av våra kunder är Sweco, Unicef, Arla, Peab, Yamaha, Systembolaget och EQT. Välkommen med fin förfrågan!