Skip to content

Yrkesguide: VD-assistent

Att arbeta som VD-assistent innebär stort ansvar och stora påverkansmöjligheter. Här går vi igenom vad en VD-assistent ansvarar för, vilken utbildning och bakgrund som krävs, lönenivå, framtidsutsikter samt vilka personliga egenskaper som är viktiga.

Vad gör en VD-assistent?

En virtuell assistent är för dig som vill lägga din tid på rätt saker. Du får hjälp av en van assistent som snabbt kan avlasta dig så att du kan få mer tid till annat. Det kan vara allt från löpande administration, reseplanering och kvittoredovi

VD-assistent är en avgörande och inflytelserik roll i många organisationer. Traditionellt har en VD-assistent haft stort fokus på administration och dokumentation, men rollen är numera bredare än så. Som VD-assistent arbetar du högt uppe i organisationen och befinner dig i händelsernas centrum. Du behöver ha stor insyn i och stor förståelse för affären och blir mer business partner än sekreterare. 

Arbetet innefattar förutom administrativt stöd även en stor del projektledning och formalia kring ledningsgruppsmöten och styrelsemöten. I vissa fall ska du kunna föra talan och ta beslut när VD inte är på plats. Rollen kan också kallas chefsassistent eller Executive Assistant.

Vanliga arbetsuppgifter

Vanliga arbetsuppgifter för en VD-assistent:

  • Koordinering och planering
  • Arrangemang av resor och möten
  • Ansvar för chefens kalender och tid
  • Mejlhantering
  • Protokoll och dokumentation
  • Ta fram presentationsmaterial
  • Administration av ledningsgrupps- och styrelsearbete
  • Driva projekt och planera event
  • Sammanställa och analysera material till rapporter
  • Utveckla rutiner

Lön – vad tjänar en VD-assistent?

Lönen för en VD-assistent varierar beroende på erfarenhet, bransch och geografi. Lönespannet kan röra sig mellan 40 000 kr och 60 000 kr per månad.

Utbildning till VD-assistent

Vilken utbildningsbakgrund som är relevant för en roll som VD-assistent beror på vilken bransch företaget verkar i samt vilket behov den specifika VD:n har. De allra flesta brukar efterfråga någon form av eftergymnasial utbildning. Tidigare kunde det vara sekreterarskolan men numera kan det vara minst lika relevant med utbildning inom till exempel marknad, sälj, ekonomi eller juridik. Det finns också yrkesutbildningar och kurser med inriktning VD-assistent och Executive Assistant. Det som dock är absolut viktigast är rätt personkemi mellan assistent och chef, och att ni tillsammans kan hitta fram ett arbetssätt som fungerar för båda parter.

Efterfrågade kunskaper hos en VD-assistent brukar vara mycket goda kunskaper i svenska och engelska, organisations- och affärskunskap, digital kompetens samt koll på de vanligaste systemen som Officepaketet, Google och Teams. Det kan vara meriterande att ha arbetat högt uppe i en organisation tidigare, för att ha kunskap om hur allt fungerar.

Framtid för en VD-assistent

Rollen som VD-assistent är under ständig utveckling och går mot ännu mer ansvar och mandat än tidigare. Det innebär fina utvecklingsmöjligheter för dig som vill skaffa dig erfarenhet av att till exempel driva projekt eller vara mer aktiv i affärsnära arbete. I många fall finns möjlighet att ta mer ansvar kopplat till hela ledningsgruppsarbetet eller att inrikta sig särskilt på till exempel internkommunikation eller ekonomi. Du har också möjlighet att söka dig till en viss bransch eller sikta in dig på internationellt arbete. 

Personliga egenskaper för att lyckas som VD-assistent

För att lyckas och trivas i rollen som VD-assistent är det avgörande med kommunikationsförmåga, servicekänsla, samarbetsförmåga och att kunna prioritera och prioritera om under press. Du behöver vara proaktiv, strukturerad, ansvarstagande och prestigelös, i kombination med en hög integritet. Som VD-assistent är det också otroligt viktigt att personkemin mellan dig och din chef fungerar. Ni behöver lära känna varandra, hitta en god kommunikation och skapa ett ömsesidigt förtroende.

Vill du arbeta som VD-assistent via The Pace?

Vi driver ett Executive Assistant-nätverk där yrkesverksamma och professionella personer i olika administrativa roller kan prata med varandra och utbyta erfarenheter. När du är redo för ditt nästa steg finns vi här som bollplank och för att matcha dig med rätt uppdrag. Här kan du se våra lediga jobb och registrera din profil.

Vill du rekrytera eller hyra en VD-assistent?

När du behöver en kunnig och driven VD-assistent till din verksamhet är vi på The Pace det självklara valet. Oavsett om du vill rekrytera eller hyra en VD-assistent har vi ett oöverträffligt nätverk till förfogande. Hör av dig till oss när du behöver hjälp med att hitta din nästa stjärna!

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Blogg

Vad innebär 24-månadersregeln? 

Upptäck vad 24-månadersregeln innebär och hur den påverkar din personalhantering.
Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Återgång till kontoret: En ny era för Office Managers

Efter distansarbetet från pandemin ser vi nu en tydlig trend tillbaka till kontorsmiljön. Det medför nya utmaningar och möjligheter för Office Managers, vars roll blir allt mer central i att forma framtidens arbetsplatser.
Blogg

Vägen till CEO Relations & Engagement Lead på H&M med Filippa Bergvall

Filippa började på H&M-gruppen 2015 som receptionist och har sedan dess haft en imponerande karriärresa genom bolaget.
Event

Bli en del av vårt Executive Assistant nätverk

Guide

Så skapar du en oslagbar kandidatupplevelse

Har du någon gång reflekterat över hur ert varumärke påverkas i en rekrytering? Bra! Då tillhör du en av de arbetsgivare som ligger i absolut framkant. Kanske har ni till och med börjat arbeta med kandidatupplevelse och upplever redan nu att ni har lättare än andra arbetsgivare att attrahera de bästa talangerna på arbetsmarknaden. Om du inte alls har börjat fundera över det här med kandidatupplevelse – här får du några tips för att komma igång.
Guide

Att införa och upprätthålla en företagskultur

När arbetet med att definiera företagskulturen är klart börjar den riktiga utmaningen – att implementera kulturen i organisationen. Ska du introducera en ny företagskultur? Eller har ni redan en grym kultur som du vill upprätthålla? Härligt! När det görs på rätt sätt kan det verkligen skapa magi för både medarbetare och bolagets resultat. Genom bra planering kan du bygga en strategi för att hålla företagskulturen levande. I den här guiden hittar du våra bästa tips kring hur du kan jobba med företagskultur på lång sikt – för att bygga ett starkt Employer Brand.
Blogg

En tredjedel av VD:ar kämpar med att attrahera högpresterande talanger

Att attrahera och behålla talanger är en utmaning som många företagsledare står inför idag. Enligt vår undersökning genomförd i samarbete med K2 Search och baserad på svar från ca 500 företagsledare visar det sig att en stor andel, 33%, upplever det som en stor utmaning att attrahera och behålla högpresterande talanger. Ytterligare 5% anser till och med att det är en mycket stor utmaning.
Blogg

Administratörens nyckelroll i hållbarhetsarbetet 2024

År 2024 är hållbarhet en nödvändighet för företag som strävar efter framgång och långsiktig överlevnad. Med nya EU-direktivet CSRD som gäller från den 1 januari 2024 ställs det nya krav på företag hur de ska styra, arbeta, redovisa, målsätta och följa upp sitt hållbarhetsarbete utifrån ESG. I den utvecklingen blir administratören avgörande.
Guide

VD-pulsen – en undersökning i samarbete med K2 Search

Vår nya undersökning, i samarbete med K2 Search, ger djupgående insikter från 500 svenska företagsledare om digitalisering, talangrekrytering, hållbarhet och strategisk balans. Medan 22% upplever sina organisationer som väl rustade för digitaliseringen, utforskar vi vad de återstående 78% anser.
Success Story

Koordinatorn har en otroligt viktig roll i vårt företag

De hade en medarbetare i denna roll i flera år, när personen sedan valde att sluta så skapades ett hål som behövde fyllas snabbt. I ett litet bolag sitter mycket av kunskapen i varje medarbetare, trots att man har satt upp processer och riktlinjer.
Blogg

VD assistent, gatekeeper, högra handen eller Executive Assistant?

Kärt barn har många namn, men rätt person till denna roll är inte alltid lätt att hitta
Guide

Vägvisare i organiserat kaos: Administratörer som väver samman framgång

Tänk dig scenen: en kontorsmiljö full av snabba tangenttryckningar, telefoner som ringer i harmoni och dokument som flyger genom luften som pappersflygplan. I denna surrealistiska vardag är det administratörerna som spelar huvudrollen, som de osynliga hjältar de är. I vår värld smyger vardagshjältar smyger runt och förvandlar kaos till ordning.
Event

Administration Day 2023

Stockholm
Blogg

Fyra fördomar om Executive Assistants

Vad gör egentligen en “Executive Assistant” och varför behöver du en? Du kommer kanske ihåg filmen “Djävulen bär prada” där Anne Hathaway är en av två nervösa assistenter till den ökända modechefen Miranda Priestly som spelas av Meryl Streep? När Miranda kommer in till kontoret på morgonen slänger hon sin kappa och väska på en av assistenternas bord och fortsätter sedan bete sig nedlåtande hela dagen. Hon ger assistenterna omöjliga uppgifter och skäller på dem när de inte klarar pressen.
Success Story

The Pace rekryterar nyckelroll för svensk beredskap

Den nya rollen blir en nyckelfunktion för uppdraget. Som spindeln i nätet ansvarar rollen för att samordna arbetet ute i de 6 olika bredskapsregionerna i landet. Rollen kräver en stark lagspelare, med fallenhet för projektledning samt en utomordentlig förmåga att kunna koordinera och säkerställa att minsta lilla detalj är på plats. 
Blogg

Är administratörens roll en försvarbar kostnad i en lågkonjunktur?

“Jag märks inte alltid, men det är då jag gör ett bra jobb”, sa en exekutiv assistent under en intervju. Hon satte fingret på en utmaning många administratörer upplever idag. De utför nyckeluppgifter som gör att resten av maskineriet fungerar smidigt, och när det fungerar tänker ingen på det. Det är först när saker inte fungerar som vi börjar uppmärksamma att allt inte flyter på: mejl som inte besvaras, möten där ingen bokat konferensrum, viktig information som inte når rätt person och detaljer som kan leda till uteblivna affärer.
Event

Executiv Assistant nätverksträff den 17 november

Stockholm
Guide

Den stora titelguiden

I den här guiden vill vi ge en överblick över olika roller inom administration, och samtidigt visa vilka fantastiska värden de bidrar med.
Blogg

Vad gör alla Office Managers när ingen är kontoret?

När många verksamheter gått över till att arbeta delvis eller nästan helt på distans minskar behovet av en Office Manager. Det blir färre personer att ta hand om på kontoret och inte lika mycket praktiskt att ta hand om i lokalerna. Rollen blir till stor del överflödig. Eller? Tvärtom säger vi! Det är nu det blir extra viktigt med en nyckelroll som skapar förutsättningar för värdefulla möten.
Ta del av mer inspiration