Skip to content

Yrkesguide: Koordinator

En projektkoordinator sköter samordning och administration kring olika typer av projekt. Det är en spännande och utvecklande roll för den som gillar att vara spindeln i nätet. Här går vi igenom vad en projektkoordinator gör, vilken utbildning och erfarenhet som brukar efterfrågas, hur löneläget och framtidsutsikterna ser ut samt vilka personliga egenskaper som är viktiga för att trivas i rollen.

Vad gör en koordinator?

För dig som gillar administration, är handlingskraftig och trivs med att driva egna projekt kan rollen som koordinator passa perfekt. Arbetsuppgifterna skiljer sig åt en hel del mellan olika tjänster som koordinator, men gemensamt är att det är en samordnande och administrativ roll. En koordinator håller ordning och ser till att arbetet löper på enligt plan. Det är vanligt att du som koordinator stöttar avdelningar eller personer och att du också har eget ansvar för mindre eller större projekt och arbetsuppgifter.

Din titel kan vara just koordinator, men den kan också vara mer specificerad utifrån vilka arbetsuppgifter du har, t.ex. Projektkoordinator, HR-koordinator, Marknadskoordinator, Eventkoordinator eller Office Coordinator.

Vanliga arbetsuppgifter

Exempel på ansvar och arbetsuppgifter för en koordinator:

  • Ansvar för bokningar av t.ex. lokaler och resor
  • Dokumentation och presentationer
  • Kund- och leverantörskontakter
  • Eventplanering och konferenser, både interna och externa
  • Stöd till ekonomifunktion, marknad och/eller HR
  • Posthantering och internkommunikation
  • Inköp och lager av material
  • Koordinering och planering av sociala händelser
  • Svara i telefon och bemanna reception

Koordinator lön – vad tjänar man?

Lönespannet för en koordinator ligger mellan 25 000 kr och 45 000 kr per månad. Intervallet är stort och lönen varierar med utbildningsbakgrund, erfarenhet, typ av företag, ansvar och arbetsuppgifter.

Utbildning och kvalifikationer för en koordinator

Utbildningskraven för olika tjänster som koordinator kan variera, men ofta kan en gymnasieutbildning räcka för en mer generell roll. Vill du arbeta inom ett specifikt område som till exempel projekt, HR, kommunikation eller ekonomi är en fördjupande utbildning på yrkeshögskola eller högskola/universitet önskvärt. Ett vanligt krav för en koordinator är att du behärskar både svenska och engelska i tal och skrift. Det krävs också goda kunskaper i officepaketet.

Framtid för yrket som koordinator

Inom yrkeslivet samarbetar vi allt mer med varandra, vilket ställer ökade krav på bland annat koordinerande, kommunikativa och sociala förmågor. En roll som koordinator blir viktig för att allt ska flyta på och för att de administrativa delarna ska fungera effektivt. Du kan börja din karriär en mer generell roll och ta dig an ökat ansvar med tiden, till exempel kopplat till kontoret i roller som Kontorskoordinator och Office Manager eller som Executive assistant. Du kan också välja att specialisera dig som koordinator inom projekt, HR, lön, ekonomi, IT eller Kommunikation & Marknad, för att sen utveckla dig vidare genom mer ansvar eller mot en ledarroll. Möjligheterna är många!

Personliga egenskaper för att lyckas som koordinator

Du ska vara duktig på att prioritera och kunna ställa om när förutsättningar förändras. En koordinator behöver arbeta proaktivt och ta egna initiativ när det behövs – för att kunna hitta lösningar, leverera i tid och med hög kvalitet. Du kan se helheten samtidigt som du kan se hur de olika detaljerna bidrar och hänger ihop. 

Som koordinator är du bra på att skapa relationer och trivs med att hjälpa andra. Dina kommunikativa förmågor blir viktiga, både i tal och i skrift. Du behöver vara lyhörd och kunna omvandla information direkt till handling. Du drivs av att skapa resultat och förändring och har en stor vilja att bidra till verksamhetens utveckling.

För att lyckas i rollen som koordinator behöver du vara metodisk, strukturerad och noggrann. 

Söker du lediga jobb som koordinator?

Söker du lediga jobb som koordinator? Vi på The Pace finns här för dig när du är redo för nästa steg. Hos oss får du stöttning av passionerade specialister inom området administration. Med kunder inom olika branscher och med stor nyfikenhet för dig som person, kan vi snabbt matcha dig till rätt organisation och roll. Här kan du se våra lediga jobb och registrera din profil.

Behöver du rekrytera eller hyra en koordinator?

Som specialister inom såväl konsultuthyrning som rekrytering av specialister inom administration är vi på The Pace det självklara valet för dig som behöver en strukturerad och driven koordinator till din

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Blogg

Vad innebär 24-månadersregeln? 

Upptäck vad 24-månadersregeln innebär och hur den påverkar din personalhantering.
Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Återgång till kontoret: En ny era för Office Managers

Efter distansarbetet från pandemin ser vi nu en tydlig trend tillbaka till kontorsmiljön. Det medför nya utmaningar och möjligheter för Office Managers, vars roll blir allt mer central i att forma framtidens arbetsplatser.
Blogg

Vägen till CEO Relations & Engagement Lead på H&M med Filippa Bergvall

Filippa började på H&M-gruppen 2015 som receptionist och har sedan dess haft en imponerande karriärresa genom bolaget.
Event

Bli en del av vårt Executive Assistant nätverk

Guide

Så skapar du en oslagbar kandidatupplevelse

Har du någon gång reflekterat över hur ert varumärke påverkas i en rekrytering? Bra! Då tillhör du en av de arbetsgivare som ligger i absolut framkant. Kanske har ni till och med börjat arbeta med kandidatupplevelse och upplever redan nu att ni har lättare än andra arbetsgivare att attrahera de bästa talangerna på arbetsmarknaden. Om du inte alls har börjat fundera över det här med kandidatupplevelse – här får du några tips för att komma igång.
Guide

Att införa och upprätthålla en företagskultur

När arbetet med att definiera företagskulturen är klart börjar den riktiga utmaningen – att implementera kulturen i organisationen. Ska du introducera en ny företagskultur? Eller har ni redan en grym kultur som du vill upprätthålla? Härligt! När det görs på rätt sätt kan det verkligen skapa magi för både medarbetare och bolagets resultat. Genom bra planering kan du bygga en strategi för att hålla företagskulturen levande. I den här guiden hittar du våra bästa tips kring hur du kan jobba med företagskultur på lång sikt – för att bygga ett starkt Employer Brand.
Blogg

En tredjedel av VD:ar kämpar med att attrahera högpresterande talanger

Att attrahera och behålla talanger är en utmaning som många företagsledare står inför idag. Enligt vår undersökning genomförd i samarbete med K2 Search och baserad på svar från ca 500 företagsledare visar det sig att en stor andel, 33%, upplever det som en stor utmaning att attrahera och behålla högpresterande talanger. Ytterligare 5% anser till och med att det är en mycket stor utmaning.
Blogg

Administratörens nyckelroll i hållbarhetsarbetet 2024

År 2024 är hållbarhet en nödvändighet för företag som strävar efter framgång och långsiktig överlevnad. Med nya EU-direktivet CSRD som gäller från den 1 januari 2024 ställs det nya krav på företag hur de ska styra, arbeta, redovisa, målsätta och följa upp sitt hållbarhetsarbete utifrån ESG. I den utvecklingen blir administratören avgörande.
Guide

VD-pulsen – en undersökning i samarbete med K2 Search

Vår nya undersökning, i samarbete med K2 Search, ger djupgående insikter från 500 svenska företagsledare om digitalisering, talangrekrytering, hållbarhet och strategisk balans. Medan 22% upplever sina organisationer som väl rustade för digitaliseringen, utforskar vi vad de återstående 78% anser.
Success Story

Koordinatorn har en otroligt viktig roll i vårt företag

De hade en medarbetare i denna roll i flera år, när personen sedan valde att sluta så skapades ett hål som behövde fyllas snabbt. I ett litet bolag sitter mycket av kunskapen i varje medarbetare, trots att man har satt upp processer och riktlinjer.
Blogg

VD assistent, gatekeeper, högra handen eller Executive Assistant?

Kärt barn har många namn, men rätt person till denna roll är inte alltid lätt att hitta
Guide

Vägvisare i organiserat kaos: Administratörer som väver samman framgång

Tänk dig scenen: en kontorsmiljö full av snabba tangenttryckningar, telefoner som ringer i harmoni och dokument som flyger genom luften som pappersflygplan. I denna surrealistiska vardag är det administratörerna som spelar huvudrollen, som de osynliga hjältar de är. I vår värld smyger vardagshjältar smyger runt och förvandlar kaos till ordning.
Event

Administration Day 2023

Stockholm
Blogg

Fyra fördomar om Executive Assistants

Vad gör egentligen en “Executive Assistant” och varför behöver du en? Du kommer kanske ihåg filmen “Djävulen bär prada” där Anne Hathaway är en av två nervösa assistenter till den ökända modechefen Miranda Priestly som spelas av Meryl Streep? När Miranda kommer in till kontoret på morgonen slänger hon sin kappa och väska på en av assistenternas bord och fortsätter sedan bete sig nedlåtande hela dagen. Hon ger assistenterna omöjliga uppgifter och skäller på dem när de inte klarar pressen.
Success Story

The Pace rekryterar nyckelroll för svensk beredskap

Den nya rollen blir en nyckelfunktion för uppdraget. Som spindeln i nätet ansvarar rollen för att samordna arbetet ute i de 6 olika bredskapsregionerna i landet. Rollen kräver en stark lagspelare, med fallenhet för projektledning samt en utomordentlig förmåga att kunna koordinera och säkerställa att minsta lilla detalj är på plats. 
Blogg

Är administratörens roll en försvarbar kostnad i en lågkonjunktur?

“Jag märks inte alltid, men det är då jag gör ett bra jobb”, sa en exekutiv assistent under en intervju. Hon satte fingret på en utmaning många administratörer upplever idag. De utför nyckeluppgifter som gör att resten av maskineriet fungerar smidigt, och när det fungerar tänker ingen på det. Det är först när saker inte fungerar som vi börjar uppmärksamma att allt inte flyter på: mejl som inte besvaras, möten där ingen bokat konferensrum, viktig information som inte når rätt person och detaljer som kan leda till uteblivna affärer.
Event

Executiv Assistant nätverksträff den 17 november

Stockholm
Guide

Den stora titelguiden

I den här guiden vill vi ge en överblick över olika roller inom administration, och samtidigt visa vilka fantastiska värden de bidrar med.
Blogg

Vad gör alla Office Managers när ingen är kontoret?

När många verksamheter gått över till att arbeta delvis eller nästan helt på distans minskar behovet av en Office Manager. Det blir färre personer att ta hand om på kontoret och inte lika mycket praktiskt att ta hand om i lokalerna. Rollen blir till stor del överflödig. Eller? Tvärtom säger vi! Det är nu det blir extra viktigt med en nyckelroll som skapar förutsättningar för värdefulla möten.
Ta del av mer inspiration