Yrkesguide: Koordinator
En projektkoordinator sköter samordning och administration kring olika typer av projekt. Det är en spännande och utvecklande roll för den som gillar att vara spindeln i nätet. Här går vi igenom vad en projektkoordinator gör, vilken utbildning och erfarenhet som brukar efterfrågas, hur löneläget och framtidsutsikterna ser ut samt vilka personliga egenskaper som är viktiga för att trivas i rollen.
Vad gör en koordinator?
För dig som gillar administration, är handlingskraftig och trivs med att driva egna projekt kan rollen som koordinator passa perfekt. Arbetsuppgifterna skiljer sig åt en hel del mellan olika tjänster som koordinator, men gemensamt är att det är en samordnande och administrativ roll. En koordinator håller ordning och ser till att arbetet löper på enligt plan. Det är vanligt att du som koordinator stöttar avdelningar eller personer och att du också har eget ansvar för mindre eller större projekt och arbetsuppgifter.
Din titel kan vara just koordinator, men den kan också vara mer specificerad utifrån vilka arbetsuppgifter du har, t.ex. Projektkoordinator, HR-koordinator, Marknadskoordinator, Eventkoordinator eller Office Coordinator.
Vanliga arbetsuppgifter
Exempel på ansvar och arbetsuppgifter för en koordinator:
- Ansvar för bokningar av t.ex. lokaler och resor
- Dokumentation och presentationer
- Kund- och leverantörskontakter
- Eventplanering och konferenser, både interna och externa
- Stöd till ekonomifunktion, marknad och/eller HR
- Posthantering och internkommunikation
- Inköp och lager av material
- Koordinering och planering av sociala händelser
- Svara i telefon och bemanna reception
Koordinator lön – vad tjänar man?
Lönespannet för en koordinator ligger mellan 25 000 kr och 45 000 kr per månad. Intervallet är stort och lönen varierar med utbildningsbakgrund, erfarenhet, typ av företag, ansvar och arbetsuppgifter.
Utbildning och kvalifikationer för en koordinator
Utbildningskraven för olika tjänster som koordinator kan variera, men ofta kan en gymnasieutbildning räcka för en mer generell roll. Vill du arbeta inom ett specifikt område som till exempel projekt, HR, kommunikation eller ekonomi är en fördjupande utbildning på yrkeshögskola eller högskola/universitet önskvärt. Ett vanligt krav för en koordinator är att du behärskar både svenska och engelska i tal och skrift. Det krävs också goda kunskaper i officepaketet.
Framtid för yrket som koordinator
Inom yrkeslivet samarbetar vi allt mer med varandra, vilket ställer ökade krav på bland annat koordinerande, kommunikativa och sociala förmågor. En roll som koordinator blir viktig för att allt ska flyta på och för att de administrativa delarna ska fungera effektivt. Du kan börja din karriär en mer generell roll och ta dig an ökat ansvar med tiden, till exempel kopplat till kontoret i roller som Kontorskoordinator och Office Manager eller som Executive assistant. Du kan också välja att specialisera dig som koordinator inom projekt, HR, lön, ekonomi, IT eller Kommunikation & Marknad, för att sen utveckla dig vidare genom mer ansvar eller mot en ledarroll. Möjligheterna är många!
Personliga egenskaper för att lyckas som koordinator
Du ska vara duktig på att prioritera och kunna ställa om när förutsättningar förändras. En koordinator behöver arbeta proaktivt och ta egna initiativ när det behövs – för att kunna hitta lösningar, leverera i tid och med hög kvalitet. Du kan se helheten samtidigt som du kan se hur de olika detaljerna bidrar och hänger ihop.
Som koordinator är du bra på att skapa relationer och trivs med att hjälpa andra. Dina kommunikativa förmågor blir viktiga, både i tal och i skrift. Du behöver vara lyhörd och kunna omvandla information direkt till handling. Du drivs av att skapa resultat och förändring och har en stor vilja att bidra till verksamhetens utveckling.
För att lyckas i rollen som koordinator behöver du vara metodisk, strukturerad och noggrann.
Söker du lediga jobb som koordinator?
Söker du lediga jobb som koordinator? Vi på The Pace finns här för dig när du är redo för nästa steg. Hos oss får du stöttning av passionerade specialister inom området administration. Med kunder inom olika branscher och med stor nyfikenhet för dig som person, kan vi snabbt matcha dig till rätt organisation och roll. Här kan du se våra lediga jobb och registrera din profil.
Behöver du rekrytera eller hyra en koordinator?
Som specialister inom såväl konsultuthyrning som rekrytering av specialister inom administration är vi på The Pace det självklara valet för dig som behöver en strukturerad och driven koordinator till din
Let’s talk!
Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!