Skip to content

Yrkesguide: Office Coordinator & kontorsassistent

En Office Coordinator gör vardagen enklare för alla på kontoret. Här går vi igenom vad rollen som Office Coordinator innebär: ansvar, arbetsuppgifter, lön, utbildning & kvalifikationer, framtidsutsikter samt personliga egenskaper.

Vad gör en Office Coordinator?

Office Coordinator, eller kontorsassistent, är en central och viktig roll för många organisationer. Ditt ansvar är kopplat till kontorsservice och till uppgifter där du skapar förstklassig service och möjliggör för kollegor i verksamheten att skapa ännu bättre resultat. En Office Coordinator ser till att det dagliga arbetet på kontoret fungerar väl och är ofta ansiktet utåt för besökare. Arbetsuppgifterna är varierande och du rycker in och hjälper till där det behövs.

Vanliga arbetsuppgifter

Exempel på vanliga ansvar och arbetsuppgifter för Office Coordinator/kontorsassistent:

  • Posthantering, bud och leveranser
  • Inköp av kontorsmaterial
  • Resebokningar
  • Kontakter med leverantörer inom städ, kontorsutrustning med mera
  • Säkerställa att kontorets ytor är representativa
  • Hantering av frukost, fika och luncher
  • Rutiner för kontorsservice och administrativa arbetsuppgifter
  • Delaktighet i konferens- och eventplanering
  • Reception och mottagande av besökare
  • Telefon och växel
  • Mötesbokning
  • Stöd till verksamheten med administrativa uppgifter

Office Coordinator lön – vad tjänar man?

Som ingångslön kan en Office Coordinator eller kontorsassistent börja på strax över 20 000 kr per månad. Har du tidigare erfarenhet och/eller utbildning kan du istället börja från ca 25 000 kr per månad. Med erfarenhet och större ansvar kan månadslönen därefter öka upp mot 30 000–35 000 kr.

Utbildning och kvalifikationer för Office Coordinator

Det krävs ingen specifik utbildning för att arbeta som Office Coordinator eller kontorsassistent. Det finns dock utbildningar inom administration som kan vara meriterande. Stor vikt läggs vid erfarenhet och personliga egenskaper. Många i rollen som Office Coordinator har bakgrund inom service – antingen i en liknande roll eller från till exempel hotell, konferens, restaurang eller butik. Du behöver kunna uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska.

Framtidsutsikter för Office Coordinator och kontorsassistent

En tjänst som Office Coordinator är ofta bra som ingång till andra roller i organisationen. Du har möjlighet att röra dig mot till exempel ekonomi, kommunikation eller HR. Ett naturligt steg vidare kan också vara att anta en teamledarroll som Office Manager eller att gå vidare mot en ansvarsfull assistentroll som till exempel Executive assistant eller vd-assistent. Du kan även bygga på dina kvalifikationer inom administration och titta på roller som administratör, projektkoordinator eller projektledare.

Personliga egenskaper för att lyckas som Office Coordinator

I rollen som Office Coordinator eller kontorsassistent läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är en person som får energi av att ge förstklassig service och att arbeta med varierande arbetsuppgifter, ofta i ett högt tempo. Du behöver vara ordningsam, lyhörd, nyfiken, prestigelös och ansvarsfull. Du trivs med en omväxlande vardag och motiveras av att underlätta för andra. Det är viktigt att du är självgående och har lätt för att ta egna initiativ. Du är social med utmärkta kommunikativa förmågor i både tal och skrift.

Söker du lediga jobb som Office Coordinator eller kontorsassistent?

Vi hjälper dig när du är redo för nästa steg i karriären. Hos oss får du stöttning av passionerade specialister som brinner för området administration. Med kunder inom olika branscher och med stor nyfikenhet för dig som person, kan vi snabbt matcha dig till rätt organisation och roll. Här kan du se lediga jobb som Office Coordinator eller kontorsassistent och registrera din profil.

Behöver du rekrytera eller hyra Office Coordinator?

Som specialister inom såväl konsultuthyrning som rekrytering av specialister inom administration är vi på The Pace det självklara valet för dig som behöver en Office Coordinator eller kontorsassistent. Vi finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och kan snabbt och enkelt hitta den perfekta lösningen för dig. När du behöver hjälp att hitta en Office Coordinator – kontakta oss!

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Blogg

Så frigör en exekutiv assistent ledningens tid och driver affären framåt

Många chefer och ledare sitter fast i ett ekorrhjul av möten, mejl, planering och ad hoc-lösningar – vilket gör det svårt att frigöra tid till det som faktiskt driver affären framåt. Här är tre av de viktigaste sätten en EA kan frigöra din tid – och samtidigt bidra till affären:
Event

EA-nätverksträff – ”AI i praktiken” (fullbokat)

Event

Administration Day 2025

Success Story

Att hitta rätt projektledare till kyrkovalet

När vår konsultchef Philip fick uppdraget att hitta en projektledare till kyrkovalet, såg han det som en spännande utmaning. Här delar han med sig av resan och hur det blev en perfekt matchning!
Event

EA-nätverksträff

Success Story

Om att tillsätta 8 konsulter på kort tid

I vårt fina samarbete med Stena Recycling AB har vi haft äran att tillsätta inte mindre än 8 konsulter på kort tid. Emilie, konsultchef på The Pace, berättar med ett leende om hur samarbetet började.
Blogg

Trender du inte vill missa inom den administrativa yrkeskåren 2025

Hur ser framtiden ut i branschen och vad kan vi förvänta oss av året? Här är några trender som vi tror kommer att forma den administrativa yrkeskåren under 2025.
Blogg

Om framtidens adminroller och hur du rekryterar rätt talanger

Vi träffar vår Talent Acquisition Specialist, Emma Rehn, som besvarar de viktigaste frågorna som rekryterare och företag ställer sig idag om adminrollen.
Blogg

3 sätt ditt team kan effektiviseras med AI

Genom att kombinera AI med den mänskliga styrkan skapar vi en dynamisk arbetsmiljö där både teknik och mänskliga insikter samverkar för att driva innovation och förbättra arbetsresultaten. 
Blogg

Vad innebär 24-månadersregeln? 

Upptäck vad 24-månadersregeln innebär och hur den påverkar din personalhantering.
Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Återgång till kontoret: En ny era för Office Managers

Efter distansarbetet från pandemin ser vi nu en tydlig trend tillbaka till kontorsmiljön. Det medför nya utmaningar och möjligheter för Office Managers, vars roll blir allt mer central i att forma framtidens arbetsplatser.
Blogg

Vägen till CEO Relations & Engagement Lead på H&M med Filippa Bergvall

Filippa började på H&M-gruppen 2015 som receptionist och har sedan dess haft en imponerande karriärresa genom bolaget.
Event

Bli en del av vårt Executive Assistant nätverk

Event

Administration Day 2024

Event

Wiseful #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Success Story

Koordinatorn har en otroligt viktig roll i vårt företag

De hade en medarbetare i denna roll i flera år, när personen sedan valde att sluta så skapades ett hål som behövde fyllas snabbt. I ett litet bolag sitter mycket av kunskapen i varje medarbetare, trots att man har satt upp processer och riktlinjer.
Blogg

VD assistent, gatekeeper, högra handen eller Executive Assistant?

Kärt barn har många namn, men rätt person till denna roll är inte alltid lätt att hitta
Event

Administration Day 2023

Stockholm
Blogg

Fyra fördomar om Executive Assistants

Vad gör egentligen en “Executive Assistant” och varför behöver du en? Du kommer kanske ihåg filmen “Djävulen bär prada” där Anne Hathaway är en av två nervösa assistenter till den ökända modechefen Miranda Priestly som spelas av Meryl Streep? När Miranda kommer in till kontoret på morgonen slänger hon sin kappa och väska på en av assistenternas bord och fortsätter sedan bete sig nedlåtande hela dagen. Hon ger assistenterna omöjliga uppgifter och skäller på dem när de inte klarar pressen.
Ta del av mer inspiration