
Yrkesguide: Office Coordinator & kontorsassistent
En Office Coordinator gör vardagen enklare för alla på kontoret. Här går vi igenom vad rollen som Office Coordinator innebär: ansvar, arbetsuppgifter, lön, utbildning & kvalifikationer, framtidsutsikter samt personliga egenskaper.

Vad gör en Office Coordinator?
Office Coordinator, eller kontorsassistent, är en central och viktig roll för många organisationer. Ditt ansvar är kopplat till kontorsservice och till uppgifter där du skapar förstklassig service och möjliggör för kollegor i verksamheten att skapa ännu bättre resultat. En Office Coordinator ser till att det dagliga arbetet på kontoret fungerar väl och är ofta ansiktet utåt för besökare. Arbetsuppgifterna är varierande och du rycker in och hjälper till där det behövs.
Vanliga arbetsuppgifter
Exempel på vanliga ansvar och arbetsuppgifter för Office Coordinator/kontorsassistent:
- Posthantering, bud och leveranser
- Inköp av kontorsmaterial
- Resebokningar
- Kontakter med leverantörer inom städ, kontorsutrustning med mera
- Säkerställa att kontorets ytor är representativa
- Hantering av frukost, fika och luncher
- Rutiner för kontorsservice och administrativa arbetsuppgifter
- Delaktighet i konferens- och eventplanering
- Reception och mottagande av besökare
- Telefon och växel
- Mötesbokning
- Stöd till verksamheten med administrativa uppgifter
Office Coordinator lön – vad tjänar man?
Som ingångslön kan en Office Coordinator eller kontorsassistent börja på strax över 20 000 kr per månad. Har du tidigare erfarenhet och/eller utbildning kan du istället börja från ca 25 000 kr per månad. Med erfarenhet och större ansvar kan månadslönen därefter öka upp mot 30 000–35 000 kr.


Utbildning och kvalifikationer för Office Coordinator
Det krävs ingen specifik utbildning för att arbeta som Office Coordinator eller kontorsassistent. Det finns dock utbildningar inom administration som kan vara meriterande. Stor vikt läggs vid erfarenhet och personliga egenskaper. Många i rollen som Office Coordinator har bakgrund inom service – antingen i en liknande roll eller från till exempel hotell, konferens, restaurang eller butik. Du behöver kunna uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska.
Framtidsutsikter för Office Coordinator och kontorsassistent
En tjänst som Office Coordinator är ofta bra som ingång till andra roller i organisationen. Du har möjlighet att röra dig mot till exempel ekonomi, kommunikation eller HR. Ett naturligt steg vidare kan också vara att anta en teamledarroll som Office Manager eller att gå vidare mot en ansvarsfull assistentroll som till exempel Executive assistant eller vd-assistent. Du kan även bygga på dina kvalifikationer inom administration och titta på roller som administratör, projektkoordinator eller projektledare.
Personliga egenskaper för att lyckas som Office Coordinator
I rollen som Office Coordinator eller kontorsassistent läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är en person som får energi av att ge förstklassig service och att arbeta med varierande arbetsuppgifter, ofta i ett högt tempo. Du behöver vara ordningsam, lyhörd, nyfiken, prestigelös och ansvarsfull. Du trivs med en omväxlande vardag och motiveras av att underlätta för andra. Det är viktigt att du är självgående och har lätt för att ta egna initiativ. Du är social med utmärkta kommunikativa förmågor i både tal och skrift.
Söker du lediga jobb som Office Coordinator eller kontorsassistent?
Vi hjälper dig när du är redo för nästa steg i karriären. Hos oss får du stöttning av passionerade specialister som brinner för området administration. Med kunder inom olika branscher och med stor nyfikenhet för dig som person, kan vi snabbt matcha dig till rätt organisation och roll. Här kan du se lediga jobb som Office Coordinator eller kontorsassistent och registrera din profil.
Behöver du rekrytera eller hyra Office Coordinator?
Som specialister inom såväl konsultuthyrning som rekrytering av specialister inom administration är vi på The Pace det självklara valet för dig som behöver en Office Coordinator eller kontorsassistent. Vi finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och kan snabbt och enkelt hitta den perfekta lösningen för dig. När du behöver hjälp att hitta en Office Coordinator – kontakta oss!
Let’s talk!
Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!
