Skip to content

Yrkesguide: Office Coordinator & kontorsassistent

En Office Coordinator gör vardagen enklare för alla på kontoret. Här går vi igenom vad rollen som Office Coordinator innebär: ansvar, arbetsuppgifter, lön, utbildning & kvalifikationer, framtidsutsikter samt personliga egenskaper.

Vad gör en Office Coordinator?

Office Coordinator, eller kontorsassistent, är en central och viktig roll för många organisationer. Ditt ansvar är kopplat till kontorsservice och till uppgifter där du skapar förstklassig service och möjliggör för kollegor i verksamheten att skapa ännu bättre resultat. En Office Coordinator ser till att det dagliga arbetet på kontoret fungerar väl och är ofta ansiktet utåt för besökare. Arbetsuppgifterna är varierande och du rycker in och hjälper till där det behövs.

Vanliga arbetsuppgifter

Exempel på vanliga ansvar och arbetsuppgifter för Office Coordinator/kontorsassistent:

  • Posthantering, bud och leveranser
  • Inköp av kontorsmaterial
  • Resebokningar
  • Kontakter med leverantörer inom städ, kontorsutrustning med mera
  • Säkerställa att kontorets ytor är representativa
  • Hantering av frukost, fika och luncher
  • Rutiner för kontorsservice och administrativa arbetsuppgifter
  • Delaktighet i konferens- och eventplanering
  • Reception och mottagande av besökare
  • Telefon och växel
  • Mötesbokning
  • Stöd till verksamheten med administrativa uppgifter

Office Coordinator lön – vad tjänar man?

Som ingångslön kan en Office Coordinator eller kontorsassistent börja på strax över 20 000 kr per månad. Har du tidigare erfarenhet och/eller utbildning kan du istället börja från ca 25 000 kr per månad. Med erfarenhet och större ansvar kan månadslönen därefter öka upp mot 30 000–35 000 kr.

Utbildning och kvalifikationer för Office Coordinator

Det krävs ingen specifik utbildning för att arbeta som Office Coordinator eller kontorsassistent. Det finns dock utbildningar inom administration som kan vara meriterande. Stor vikt läggs vid erfarenhet och personliga egenskaper. Många i rollen som Office Coordinator har bakgrund inom service – antingen i en liknande roll eller från till exempel hotell, konferens, restaurang eller butik. Du behöver kunna uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska.

Framtidsutsikter för Office Coordinator och kontorsassistent

En tjänst som Office Coordinator är ofta bra som ingång till andra roller i organisationen. Du har möjlighet att röra dig mot till exempel ekonomi, kommunikation eller HR. Ett naturligt steg vidare kan också vara att anta en teamledarroll som Office Manager eller att gå vidare mot en ansvarsfull assistentroll som till exempel Executive assistant eller vd-assistent. Du kan även bygga på dina kvalifikationer inom administration och titta på roller som administratör, projektkoordinator eller projektledare.

Personliga egenskaper för att lyckas som Office Coordinator

I rollen som Office Coordinator eller kontorsassistent läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är en person som får energi av att ge förstklassig service och att arbeta med varierande arbetsuppgifter, ofta i ett högt tempo. Du behöver vara ordningsam, lyhörd, nyfiken, prestigelös och ansvarsfull. Du trivs med en omväxlande vardag och motiveras av att underlätta för andra. Det är viktigt att du är självgående och har lätt för att ta egna initiativ. Du är social med utmärkta kommunikativa förmågor i både tal och skrift.

Söker du lediga jobb som Office Coordinator eller kontorsassistent?

Vi hjälper dig när du är redo för nästa steg i karriären. Hos oss får du stöttning av passionerade specialister som brinner för området administration. Med kunder inom olika branscher och med stor nyfikenhet för dig som person, kan vi snabbt matcha dig till rätt organisation och roll. Här kan du se lediga jobb som Office Coordinator eller kontorsassistent och registrera din profil.

Behöver du rekrytera eller hyra Office Coordinator?

Som specialister inom såväl konsultuthyrning som rekrytering av specialister inom administration är vi på The Pace det självklara valet för dig som behöver en Office Coordinator eller kontorsassistent. Vi finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och kan snabbt och enkelt hitta den perfekta lösningen för dig. När du behöver hjälp att hitta en Office Coordinator – kontakta oss!

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Success Story

Att hitta rätt projektledare till kyrkovalet

När vår konsultchef Philip fick uppdraget att hitta en projektledare till kyrkovalet, såg han det som en spännande utmaning. Här delar han med sig av resan och hur det blev en perfekt matchning!
Success Story

Om att tillsätta 8 konsulter på kort tid

I vårt fina samarbete med Stena Recycling AB har vi haft äran att tillsätta inte mindre än 8 konsulter på kort tid. Emilie, konsultchef på The Pace, berättar med ett leende om hur samarbetet började.
Blogg

Trender du inte vill missa inom den administrativa yrkeskåren 2025

Hur ser framtiden ut i branschen och vad kan vi förvänta oss av året? Här är några trender som vi tror kommer att forma den administrativa yrkeskåren under 2025.
Blogg

Om rekrytering, supportroller och att vara tillbaka från föräldraledighet – Stina delar!

Här svarar Stina på vad som gör en rekrytering framgångsrik i dagens konkurrensutsatta marknad och hur företag kan attrahera talanger till supportroller. Hon berättar också om hur hennes tid borta från jobbet har påverkat hennes syn på både arbetslivet och ger värdefulla tips om rekrytering.
Blogg

Om framtidens adminroller och hur du rekryterar rätt talanger

Vi träffar vår Talent Acquisition Specialist, Emma Rehn, som besvarar de viktigaste frågorna som rekryterare och företag ställer sig idag om adminrollen.
Guide

7 sätt att attrahera rätt medarbetare

Vilken metod du använder ska matcha både målgruppens intresse och rollen du rekryterar för. Här är sju sätt att attrahera rätt medarbetare.
Blogg

3 sätt ditt team kan effektiviseras med AI

Genom att kombinera AI med den mänskliga styrkan skapar vi en dynamisk arbetsmiljö där både teknik och mänskliga insikter samverkar för att driva innovation och förbättra arbetsresultaten. 
Blogg

Vad innebär 24-månadersregeln? 

Upptäck vad 24-månadersregeln innebär och hur den påverkar din personalhantering.
Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Återgång till kontoret: En ny era för Office Managers

Efter distansarbetet från pandemin ser vi nu en tydlig trend tillbaka till kontorsmiljön. Det medför nya utmaningar och möjligheter för Office Managers, vars roll blir allt mer central i att forma framtidens arbetsplatser.
Blogg

Vägen till CEO Relations & Engagement Lead på H&M med Filippa Bergvall

Filippa började på H&M-gruppen 2015 som receptionist och har sedan dess haft en imponerande karriärresa genom bolaget.
Event

Bli en del av vårt Executive Assistant nätverk

Event

Administration Day 2024

Event

Wiseful #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Guide

Så skapar du en oslagbar kandidatupplevelse

Har du någon gång reflekterat över hur ert varumärke påverkas i en rekrytering? Bra! Då tillhör du en av de arbetsgivare som ligger i absolut framkant. Kanske har ni till och med börjat arbeta med kandidatupplevelse och upplever redan nu att ni har lättare än andra arbetsgivare att attrahera de bästa talangerna på arbetsmarknaden. Om du inte alls har börjat fundera över det här med kandidatupplevelse – här får du några tips för att komma igång.
Guide

Att införa och upprätthålla en företagskultur

När arbetet med att definiera företagskulturen är klart börjar den riktiga utmaningen – att implementera kulturen i organisationen. Ska du introducera en ny företagskultur? Eller har ni redan en grym kultur som du vill upprätthålla? Härligt! När det görs på rätt sätt kan det verkligen skapa magi för både medarbetare och bolagets resultat. Genom bra planering kan du bygga en strategi för att hålla företagskulturen levande. I den här guiden hittar du våra bästa tips kring hur du kan jobba med företagskultur på lång sikt – för att bygga ett starkt Employer Brand.
Blogg

En tredjedel av VD:ar kämpar med att attrahera högpresterande talanger

Att attrahera och behålla talanger är en utmaning som många företagsledare står inför idag. Enligt vår undersökning genomförd i samarbete med K2 Search och baserad på svar från ca 500 företagsledare visar det sig att en stor andel, 33%, upplever det som en stor utmaning att attrahera och behålla högpresterande talanger. Ytterligare 5% anser till och med att det är en mycket stor utmaning.
Blogg

Administratörens nyckelroll i hållbarhetsarbetet 2024

År 2024 är hållbarhet en nödvändighet för företag som strävar efter framgång och långsiktig överlevnad. Med nya EU-direktivet CSRD som gäller från den 1 januari 2024 ställs det nya krav på företag hur de ska styra, arbeta, redovisa, målsätta och följa upp sitt hållbarhetsarbete utifrån ESG. I den utvecklingen blir administratören avgörande.
Guide

VD-pulsen – en undersökning av företagsledare

Vår nya undersökning ger djupgående insikter från 500 svenska företagsledare om digitalisering, talangrekrytering, hållbarhet och strategisk balans. Medan 22% upplever sina organisationer som väl rustade för digitaliseringen, utforskar vi vad de återstående 78% anser.
Success Story

Koordinatorn har en otroligt viktig roll i vårt företag

De hade en medarbetare i denna roll i flera år, när personen sedan valde att sluta så skapades ett hål som behövde fyllas snabbt. I ett litet bolag sitter mycket av kunskapen i varje medarbetare, trots att man har satt upp processer och riktlinjer.
Ta del av mer inspiration